artikel

Vijf stellingen over kleinschalig wonen en gastvrijheid

Ambiance

Aan de hand van vijf stellingen delen deskundigen Bert de Bruin van Rivas Zorggroep en eigenaar van WarmEten Marja Depla inzichten omtrent kleinschalig wonen.

Vijf stellingen over kleinschalig wonen en gastvrijheid
Senior women enjoying meal together at home

1. Kleinschalig wonen is hét zorgtype van de toekomst

Marja Depla: “Het grote voordeel van kleinschalig wonen is dat de bewoners en teamleden niet zo veel ‘vreemde’ gezichten hoeven te zien. Ze kunnen elkaar daardoor beter leren kennen. Voor de bewoners is dat belangrijk omdat zij zich dan minder verloren voelen. Voor de verzorgenden is het belangrijk omdat zij dan beter weten waarmee ze hun bewoners (en naasten) een plezier kunnen doen.’’

Bert de Bruin: “Mensen worden steeds ouder en daardoor zullen steeds meer mensen te maken krijgen met dementie. Om hen het gevoel van ‘zo thuis als mogelijk’ te geven wonen de bewoners van de verpleeghuizen van Rivas volgens de principes van kleinschalige zorg. Door die kleinschaligheid is het mogelijk om mensgerichte zorg te leveren.”

 

2. Bewoners moeten de keuze hebben om zelf te koken

Depla: “Een van de voordelen van kleinschalig wonen is dat het beter aansluit bij het leven dat de bewoners gewend waren te leiden. Daar hoort ‘zelf koken’ ook bij. Maar daarmee is niet gezegd dat het de bewoners zijn die moeten koken. Met ‘zelf koken’ wordt bedoeld dat er op de woning wordt gekookt en dat de verzorgenden de bewoners – die dat willen en kunnen – vragen hen daarbij te helpen.’’

De Bruin: “Bewoners van de woongroepen worden bij Rivas betrokken bij de voorbereidingen en bij de bereiding van de maaltijd. Bij de bereiding van de maaltijd wordt rekening gehouden met de wensen en de eetgewoontes van de bewoners.”

 

3. Een leefstijlgerichte woonvorm stelt de cliënt pas écht centraal

De Bruin: “Dat klopt, maar ook de omgeving speelt daarbij een belangrijke rol.
Op Rivas-locaties wordt daarom gewerkt met omgevingszorg. Het doel hiervan is om de omgeving voor mensen met dementie zodanig te verbeteren dat deze herkenbaar en voorspelbaar wordt, en daardoor minder stress veroorzaakt.’’

Depla: “De stelling roept bij mij de vraag op wat míjn leefstijl zou zijn op grond waarvan ik zou worden ingedeeld. Ik vind het eerlijk gezegd een nogal statische invulling van het streven de cliënt centraal te stellen. Alsof je alleen maar van Frans Bauer of alleen maar van Bach houdt. Wat mij betreft houden we de leefstijlen beperkt tot enkele zeer specifieke groepen. Voor het overige is de cliënt er meer bij gebaat dat hij als persoon wordt gekend dan dat hij op grond van enkele kenmerken wordt ingedeeld.”

 

4. Zorgmedewerkers zijn prima in staat om een goede maaltijd te bereiden

Depla: “Koken voor mensen met dementie is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Vooral de jongere generatie ervaart het als een opgave om elke dag een maaltijd op tafel te moeten zetten die niet alleen smakelijk en verantwoord is, maar die ook nog eens aansluit bij wat de bewoners graag eten. Het is daarom belangrijk dat verzorgenden in hun basisopleiding leren voor een groep bewoners te koken.”

De Bruijn: “Rivas helpt en biedt zorgverleners handvatten zodat zij in staat zijn een goede maaltijd te bereiden voor de bewoners. Er zijn bijvoorbeeld kookworkshops voor medewerkers, er is een receptenboek ontwikkeld en een overzichtelijk bestelsysteem.’’

 

5. Gastvrijheid staat bij kleinschalig wonen pas in de kinderschoenen

Depla: “In de zorg wordt de waarde van lekker eten maar mondjesmaat onderkend. Lekker eten is voor mensen met dementie één van de weinige manieren om nog van het leven te genieten. In grootschalige voorzieningen kan ‘de verwennerij’ gemakkelijker worden uitbesteed dan in kleinschalige voorzieningen. We zullen mensen er dus toe moeten verleiden.”

De Bruin: “Bij Rivas is veel aandacht voor gastvrijheid. De sterren voor alle woonlocaties van Rivas door Gastvrijheidszorg met Sterren zijn daar een mooi bewijs van. Het is goed om gastvrijheid altijd op de agenda te laten staan, zodat het de aandacht krijgt die het verdient binnen de zorg.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels