artikel

Tips voor de ideale healing environment van Laurens Intermezzo Zuid

Ambiance

Hoe draagt een gebouw bij aan het revalidatieproces van ouderen? De Rotterdamse revalidatielocatie Laurens Intermezzo Zuid, dat in oktober 2015 de deuren opende, was genomineerd voor de Hedy d’Anconaprijs 2016 en won de NVTG BouwAward in de categorie care/cure. Architect Martijn Verhagen van HD | Architectuur en locatiemanager Els Diephout leggen aan de hand van drie tips uit waarom.

Tips voor de ideale healing environment van Laurens Intermezzo Zuid

1. Laat bewoners bewegen

Verhagen: “De ideale healing environment zet bewoners aan tot bewegen. Je revalideert hier niet alleen als je met de behandelaar een op een zit, maar constant als je door het gebouw loopt, nieuwe dingen ontdekt en mensen ontmoet. Op de kamerverdieping ontwierpen we een rondlopende gang met een reling voor houvast. We hingen op elke verdieping grote foto’s op van oud-Rotterdam waardoor bewoners worden uitgenodigd overal een kijkje te nemen. De aandacht wordt bewust op de trap gevestigd doordat het daglicht vanuit het atrium erop valt. De lichtinval vanuit het dakraam in het atrium dringt tot diep in het gebouw door, waardoor je de seizoenen binnen ook bewust meemaakt en het gebouw ziet veranderen.”

ideale healing environment socialisatie

2. Stimuleer socialisatie

Diephout: “We hebben gekozen voor een gebouw met privacy in de eigen kamer, maar we hebben de andere ruimtes juist open of transparant gelaten. Dat vonden we de ideale healing environment. Door elkaar te zien revalideren en vooruit te zien gaan door de open ramen, worden de revaliderenden door elkaar gestimuleerd om beter te worden. We vragen ook van de mensen die hier revalideren om drie keer per dag in het restaurant de maaltijd te gebruiken, tenzij dat medisch niet mogelijk is. We doen dat bewust omdat we ervan overtuigd zijn dat het goed voor hen is andere mensen te ontmoeten.”

De ruimte moet uitstralen dat zij hier mogen zijn, dat zij zich welkom voelen en van elkaars nabijheid kunnen genieten, vertelt de locatiemanager. “Ook de medewerkers zoeken elkaar in dit gebouw makkelijk op. Doordat de flexplekken van glas zijn, loop je makkelijk bij elkaar langs om een vraag te stellen en elkaar op de hoogte te houden van de revaliderenden. Ik ben ervan overtuigd dat je elkaar nodig hebt om excellente zorg te realiseren. Het is voor de patiënt ook heel belangrijk dat wanneer je met de dokter praat, je merkt dat die ook met de fysiotherapeut over de revalidatie heeft gesproken. Dat geeft een veilig gevoel en bevestigt dat je belangrijk bent.”

ideale healing environment feedback vragen collega's

3. Vraag feedback en doe er iets mee

Verhagen: “In het ontwerptraject zijn medewerkers uit alle disciplines betrokken. We organiseerden werkgroepen waarin medewerkers werd gevraagd wat ze precies bedoelen met gastvrijheid. Daardoor kwamen discussies en tegenstrijdige belangen naar voren. Is een rookruimte bijvoorbeeld gewenst in een zorgcentrum waar mensen wonen? Als architect ga je aan de slag met de knelpunten die naar voren komen en bedenkt passende oplossingen.”

Diephout: “Het uitgangspunt in het hele proces was: de meeste vierkante meters in het gebouw voor de klant te realiseren. Gastvrijheid is voor ons dat de klant in het midden staat, samen met een sociaal netwerk, waar wij als professioneel team omheen staan. We ondersteunen het revalidatieproces. We vragen ook feedback in een klantenpanel. Zijn zij tevreden? Wat kan er beter? Je luistert naar hen, neemt de feedback serieus, en doet er vervolgens ook echt wat mee. Zo werd een aantal keer gevraagd om een leestafel in het atrium. Die is er nu ook.”

> Lees ook ‘Maak healing environment concreet’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels