blog

Hans Everse: Beleving in de zorg

Ambiance

Stelt u zich eens voor: liggend op een ligbed in de zon, de wind ruist door het pampasgras en de duiven fladderen door de lucht. Af en toe een stem die wat zegt en kinderen die spelen op de achtergrond. Je ruikt het gras met af een toe een vleugje barbecue. Een drankje in de hand en gewoon genieten… met een tablet op schoot waarop ik deze column schrijf.

Hans Everse: Beleving in de zorg

Bij bovenstaande heeft iedereen zijn eigen inbeelding, zijn eigen gevoel, zijn eigen beleving. Tot het moment dat ik over de tablet begon leek het misschien zelfs vakantie, maar stiekem blijkt het toch een soort van werken te zijn, maar wel op een manier waarop ik ervan geniet.

Waarom dit verhaal? Om aan te geven dat de manier waarop en in welke ambiance je iets doet, van grote invloed is op de beleving ervan. Ik had de column ook kunnen schrijven in een kil kantoor zonder daglicht met TL’s, aan een bureau achter een computer met de geur van printers en papier. Een heel andere beleving en wellicht ook een heel ander eindresultaat. Zo is het nu ook met eten en drinken in de zorg, maar ook thuis of waar dan ook.

Beleving in de zorg moet kloppen

En niet alleen met eten en drinken, hetzelfde geldt voor een gesprek, iemand helpen aankleden, naar bed brengen, een maaltijd serveren of wat dan ook. Het is van groot belang dat de beleving klopt, dat deze aansluit bij de wens van onze doelgroep. Of dat nou gasten zijn of beter gezegd bewoners – ze zijn immers thuis in ons geval – of klanten die een winkel of zelfs webshop bezoeken: het totaalplaatje moet kloppen.

Beleving in de zorg kost inzet

Hoe krijg je dat dan voor elkaar, is de grote vraag. Ik kan toch niet voor 100 mensen een beleving op maat creëren? Persoonlijk denk ik dat dit wél kan, het kost echter inzet, energie en echte aandacht. Het begint allemaal met luisteren naar wat jouw cliënt gewend is, vervolgens met een goed stukje uitleg en afstemming van wat er allemaal mogelijk is, goede storytelling en uiteindelijk het synchroniseren hiervan met iedere cliënt afzonderlijk en daarnaast ook met mantelzorgers.

Probeer de vinger erachter te krijgen wat leeft en probeer zo min mogelijk zelf in te vullen wat jij denkt dat goed is; dat doen we namelijk veel te veel en veel te snel. Het gesprek aangaan is leuk en levert vaak genoeg, zelfs met kleine inzet, fans op. Wat wil je nog meer? Werken in de zorg is op deze manier ook nog eens een ware beleving!
Succes!

Hans Everse
Teamleider CulinR, facilitair manager bij Cleijenborch en voorzitter Gastronomisch Gilde

> Lees ook Belevingsgerichte zorg: tips en voorbeelden uit de praktijk

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels