nieuws

Lawaai in de zorg: tijd voor actie

Ambiance

Piepjes van medische apparatuur, voetstappen in de gang, verplegers met elkaar in gesprek en ringende telefoons; een hoop lawaai. Kan het alsjeblieft wat zachter in het ziekenhuis?

Lawaai in de zorg: tijd voor actie

Om het antwoord op die vraag te vinden, kwamen zorgbestuurders en bouwpartijen deze week bijeen in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort, op uitnodiging van Ecophon en Atelier PRO. Want, zo is de gedachte, lawaaibestrijding binnen de zorg is beter voor patiënten en zorgverleners en leidt tot besparingen.

Lees ook: ‘Personeel maakt het meeste lawaai’

Akoestiek

Apparatuur, telefoons, ventilatie en mensen veroorzaken lawaai in het ziekenhuis. Ook zijn er veel harde oppervlakken die het geluid weerkaatsen. Maar akoestiek wordt vaak over het hoofd gezien omdat het niet zichtbaar is. Mensen accepteren hoge geluidniveaus in ziekenhuizen en zien deze als onvermijdelijk, met alle gezondheidsrisico’s van dien.

Onderzoek laat zien dat geluidniveaus in ziekenhuizen over de hele wereld al tientallen jaren stijgen en nu zo hoog zijn dat ze een probleem vormen voor de veiligheid van de patiënt: overdag van 57 naar 72 decibel en ‘s nachts van 42 naar 60 decibel.

Lawaai

Minder lawaai in het ziekenhuis verlaagt de bloeddruk van patiënten, verbetert hun slaap en vermindert kostbare heropnames. Ook draagt het bij tot verminderde pijnsensatie en -medicatie. Bovendien verlaagt het het risico op burnouts onder zorgmedewerkers. Ook is goede spraakverstaanbaarheid essentieel voor de veiligheid: in bijvoorbeeld een operatiekamer én omdat 40 procent van het werk in de zorg uit verbale communicatie bestaat.

Gedrag

Ecophon, een wereldwijde leverancier van akoestische systemen, heeft proeven uitgevoerd in een ziekenhuisgang en beddenkamers. Die laat zien dat een kleine aanpassing ervoor zorgde dat de geluidniveaus met gemiddeld 10 decibel daalden: dat ervaren mensenoren als een halvering. Niet alleen het lagere geluidsniveau droeg hiertoe bij, maar met name ook het gedrag van de zorgmedewerkers ná de aanpassing. Het is namelijk een bekend fenomeen dat mensen geneigd zijn minder geluid te maken in een stillere omgeving. De naam van dat fenomeen, heel toepasselijk: het bibliotheekeffect.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels