artikel

Wat kan de zorg precies van de horeca leren?

Beleid

De zorg kan nog veel van de horeca leren, wordt vaak geroepen. Drie oud-studenten van hotelscholen die momenteel in ziekenhuizen werkzaam zijn, geven antwoord op de vraag: wat dan precies?

Wat kan de zorg precies van de horeca leren?

Arthur Kolks, hoofd Hospitality en Services Flevoziekenhuis

“Op het gebied van gastvrijheid en het centraal stellen van de gast (patiënt) kan de zorg nog zeker veel leren van de horeca. De zorg is nog sterk in het denken in processen waarbij veel tijd en energie gestopt wordt in procedures en registraties vanuit wettelijke kaders. Daarbij wordt nog te vaak het uiteindelijke doel uit het oog verloren: de gast een zo prettig mogelijk verblijf geven tijdens de herstelperiode in het ziekenhuis.”

“Het besef om dit te veranderen is zeker aanwezig, maar echte ontwikkelingen hierin geschieden mondjesmaat. Nog te vaak zijn de werkprocessen leidend ten opzichte van de gastbeleving. Eigen regie voor de gast is een hot topic op dit moment, maar in de praktijk heeft de gast nog te weinig zeggenschap over het verblijf, terwijl dit wel gewenst is.”

Patrick van Gerven, sectormanager eten, drinken en gastvrijheid Elkerliek ziekenhuis

“De horeca is ten opzichte van de zorg veel beter in staat vanuit ondernemerschap en snelle besluitvorming te handelen. De zorg bestaat nog te vaak uit individuele eilandjes en nog te weinig uit een collectief. Bovendien is het in de horeca veel duidelijker wie de beslissers zijn.”

“En er is in de horeca goed en snel inzicht in kosten/opbrengstenverhoudingen. Daar wordt ook strak op gestuurd. De zorg is nog erg budget/kostengericht. Wat de horeca ook beter doet is positieve sales en marketing en een focus leggen op onderscheidend vermogen.”

Eric Holm, manager Services OLVG

“Met 26 jaar hotel- en horeca-ervaring in diverse functies durf ik de stelling volmondig met ja te beantwoorden. Als facilitair manager, verantwoordelijk voor twee locaties van het OLVG in Amsterdam, vallen onder andere alle hotelactiviteiten onder mijn eindverantwoordelijkheid.”

“Sales en marketing zijn twee belangrijke aspecten om het bedrijf en zijn producten te verkopen. Ziekenhuizen hebben hier de laatste jaren veel meer aandacht aan besteed, maar er is nog veel winst te halen. In het bijzonder het commercieel denken; ‘hoe kan ik de horecaomzet per patiënt en bezoeker verhogen’. Daarbij daadwerkelijk weten wat de omzet is en hoeveel onderaan de streep in de bezoekers- en medewerkersrestaurants en voedingskeuken overblijft, is een cruciaal financieel aspect voor een gezonde bedrijfsvoering.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels