nieuws

Gastvrije zorg gepasseerd station in Deventer Ziekenhuis

Beleid

In 2011 en 2013 ging het Deventer Ziekenhuis met de felbegeerde Gastvrijheidszorg Award naar huis. De top was bereikt, na een lange weg. Hoe ga je dan verder? ‘Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg’, zegt Diane Hendriks, manager zorg in het Deventer Ziekenhuis.  

Gastvrije zorg gepasseerd station in Deventer Ziekenhuis

Gastvrijheidszorg is geen speerpunt meer, stelt ze. “Het zit nu in ons DNA. De patiënt staat altijd centraal. Hij heeft de regie.” Langzaam verschuift de focus van het Deventer Ziekenhuis van vraaggestuurde zorg naar maatwerk, van gastvrije zorg naar servicegerichte zorg.

Het Deventer Ziekenhuis maakt serieus werk van gastvrijheid als in 2008 blijkt dat het marktaandeel zakt. De leiding onderzoekt op welke criteria patiënten een ziekenhuis kiezen. Bovenaan staat het gevoel van ‘in goede handen zijn’. Daarna komt ‘kwaliteit medische zorg’. “Kwaliteit kun je als patiënt niet meten, gevoel wel.” Gastvrijheid komt op de agenda, dan een onderscheidend element in de ziekenhuiswereld.

Vanuit de van-beneden-naar-bovenbenadering ontstaat een stuurgroep die een document met speerpunten verspreidt. Iedere ziekenhuisafdeling krijgt een inspirerende ambassadeur en alle medewerkers trainen hun gastvrije houding. Een grote cultuurverandering.

Lees hier hoe het Deventer Ziekenhuis door Wegwijs.nl werd uitgeroepen tot ‘gemiddeld’ beste ziekenhuis van 2014.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels