nieuws

‘Wachtende cliënt verdient betere voorlichting’

Beleid

Als iemand niet terecht kan bij het verzorgings- of verpleeghuis van zijn of haar voorkeur, wat dan? De opties voor deze mensen moeten beter uitgelegd worden, zegt staatssecretaris Van Rijn (Volksgezondheid).

‘Wachtende cliënt verdient betere voorlichting’

Degene die naar een instelling moet, hoort een sterkere positie te krijgen. Dat kan vooral door betere voorlichting. Daardoor kan de doorstroming naar beschikbare plaatsen misschien beter lopen, denkt Van Rijn.

Begrijpelijk

“Als plaatsing bij de instelling van eerste voorkeur niet mogelijk is, moet de cliënt op een begrijpelijke manier uitgelegd worden waarom plaatsing (nog) niet mogelijk is en wat zijn perspectieven zijn”, aldus de staatssecretaris.

Overigens lijkt het erop dat er ‘geen schrijnende gevallen’ zijn op de wachtlijsten voor de verzorgings- en verpleeghuizen. Dat valt op te maken uit een brief van Van Rijn aan de Tweede Kamer.

Onderzoek

Alle zorgkantoren hebben, samen met de zorgaanbieders, onderzoek gedaan naar de situatie van cliënten die op een wachtlijst staan. Ook de wachtlijsten bij de gehandicaptenzorg en de geestelijke gezondheidszorg werden in ogenschouw genomen. Maar schrijnende gevallen kwamen niet naar voren.

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels