nieuws

‘Elk ziekenhuis moet ombudsman krijgen’

Beleid

Ieder ziekenhuis moet een eigen ombudsman aanstellen die opkomt voor de rechten van de patiënten. Klachten worden nu namelijk nog nauwelijks behandeld, zo concludeert het Rathenau Instituut in een onderzoek. Dat meldt Metro.

‘Elk ziekenhuis moet ombudsman krijgen’

Op dit moment werken ziekenhuizen met enquêteformulieren die patiënten vaak pas na ontslag uit het ziekenhuis kunnen invullen. Deze dekken echter niet de gehele lading van de geleverde zorg, stelt het medisch onderzoeksinstituut in Metro. Patiëntenverhalen geven een beter en vollediger beeld.

Vieze wc’s

Ziekenhuizen zouden zelf ook actiever om de patiëntenervaringen kunnen vragen voordat een patiënt vertrekt. ”Dan kun je er soms meteen wat aan doen, bijvoorbeeld zoals de vieze wc’s. Maar ook als een patiënt merkt dat afdelingen niet goed met elkaar communiceren,” vertelt Stans van Egmond, onderzoeksleidster bij het Rathenau Instituut.

Klantervaringen

NPCF, koepel van patiëntenorganisaties, herkent dat mensen zich lang niet altijd gehoord voelen. ”Terwijl klantervaringen een belangrijke bron zijn voor ziekenhuizen en andere zorgaanbieders om te kijken wat goed gaat en wat beter moet. En zowel goede klachtafhandeling als het goed luisteren naar en betrekken van patiënten hoort bij goede zorg”, aldus de woordvoerder.

Lees ook: ‘Ziekenhuis moet leren van patiëntenverhalen’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels