nieuws

‘Kwaliteitsmeting niet ten koste van patiënt’

Beleid

Het meten van kwaliteit is nodig om steeds betere zorg te kunnen bieden, maar dit moet niet ten koste gaan van de aandacht voor de patiënt. Dat zegt NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy naar aanleiding van het rapport ‘Kwaliteit op de kaart’ van de NVZ (Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen).

‘Kwaliteitsmeting niet ten koste van patiënt’

Uit de gegevens in het themarapport blijkt dat in de afgelopen vijf jaar de kwaliteit van zorg van de Nederlandse ziekenhuizen verder is toegenomen. De kwaliteit is erg hoog en behoort dit jaar tot de top van Europa.

Regeldruk

Een goede registratie betekent dat de kwaliteit van zorg beter kan worden beoordeeld en daardoor kan worden verbeterd. Maar meer registreren betekent niet automatisch betere zorg, zegt Van Rooy. Het is volgens haar belangrijk om te toetsen welke registraties zinvol zijn en welke niet, om zo de regeldruk te verminderen bij artsen en verpleegkundigen. Het aantal verplichte indicatoren waarover ziekenhuizen gegevens moeten aanleveren, is in vijf jaar tijd vertienvoudigd: van 340 naar 3400.

Wachttijden

Het rapport van de NVZ laat verder zien dat Nederlanders relatief snel in het ziekenhuis terechtkunnen. Voor een bezoek aan de polikliniek, voor diagnostiek en voor de meeste behandelingen zijn de wachttijden de afgelopen jaren gedaald. De gemiddelde wachttijd voor een afspraak op de polikliniek was in 2012 3,2 weken (norm 4 weken). Voor het starten met een behandeling is dat 4,6 weken (norm 7 weken). Mensen kunnen met name snel starten met een behandeling voor borstkanker, diabetes en hart- en vaatziekten (dotterbehandeling).

Kwaliteitsvenster

Om de kwaliteit van ziekenhuizen beter zichtbaar te maken, heeft de NVZ het Kwaliteitsvenster ontwikkeld. In dit online venster krijgen patiënten in één oogopslag zicht op de algemene kwaliteit van een ziekenhuis op tien thema’s, zoals patiëntervaringen en medicijncontrole. Dit voorjaar wordt het venster openbaar gemaakt. Het venster heeft betrekking op het ziekenhuis als geheel; het is een eerste stap op weg naar vensters met kwaliteitsinformatie per aandoening of specialisme.

Lees ook: ‘Patiënten krijgen geen informatie over kwaliteit van ziekenhuizen

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels