nieuws

Key-note Bas Hoogland: ‘Een mensgedreven zorgorganisatie is essentieel’

Beleid

In de periode dat Bas Hoogland commercieel directeur was, won Landal alle mogelijke prijzen waaronder vele Zoover Awards, ‘Beste werkgever’ en Thuiswinkel Awards. Waardoor had Landal zo veel succes? En wat kunnen we daarvan leren in de zorg?

Key-note Bas Hoogland: ‘Een mensgedreven zorgorganisatie is essentieel’

Wie het antwoord op deze vragen wil weten, kan Hoogland binnenkort horen spreken op de Dag van de Gastvrijheid op 19 november in Utrecht.

Mensgedreven organisatie

“Essentieel is het vormen van de juiste cultuur, in een mensgedreven organisatie”, vertelt de zelfstandig adviseur Klantvriendelijkheid & Hostmanship. “Die cultuuromslag begint in de directiekamer. De directie moet het goede voorbeeld geven en duidelijk maken dat alles om de klant of gast draait. En je moet daarin volharden, want de juiste cultuur kun je ook zo weer kwijtraken, als je er te weinig aandacht aan besteedt.”

Hoogland, zelf afkomstig uit een horecafamilie, heeft ook een stevige mening over de gastvrijheid die hij als patiënt in een ziekenhuis mocht genieten. “Opmerkelijk vond ik hoe artsen je zien als een auto die gerepareerd moet worden; ze hebben een gebrek aan inlevingsvermogen.”

Sfeervolle omgeving

Ook de ambiance stoorde hem. “Waarom zou je een ziekenhuis niet net zo hip maken als een hotel? Een fijne, sfeervolle omgeving is heel belangrijk voor een gevoel van klantvriendelijkheid.” In zijn presentatie op de Dag van de Gastvrijheid belooft Hoogland de boel flink op te schudden. “Ik wil de ambitie aanwakkeren en mensen oproepen om vooral hun mond open te doen. Wordt er niet naar je geluisterd? Verspil dan geen energie en ga weg bij die organisatie! Doe je werk vol overgave, dat geeft energie; doe meer dan wat gevraagd wordt. En ga niet staan klagen bij de koffieautomaat. Wat doe je er zelf aan? Een cultuurverandering breng je met elkaar tot stand.”

Klik hier voor het volledige programma van de Dag van de Gastvrijheid

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels