nieuws

De gouden gastvrijheidsregels van Yvonne van Eersel

Beleid

Ook in 2015 gaan we opzoek naar de gastvrijheidsregels van collega’s in de zorg. Als eerste vertelt Yvonne van Eersel, manager facilitaire diensten bij Archipel Zorggroep, wat binnen haar zorgorganisatie belangrijk is.

De gouden gastvrijheidsregels van Yvonne van Eersel

Eigenlijk heeft Archipel Zorggroep maar één officiële gastvrijheidsregel, vertelt Van Eersel. Dat is: de cliënt heeft de regie. “We voeren hem uit door zoveel mogelijk met bewoners in gesprek te gaan en ze voortdurend keuzes te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van eten en drinken of activiteiten.”

Samenwerken

Een van de ‘onofficiële’ regels is dat de zorgorganisatie geen ‘nee’ verkoopt, maar samenwerkt met externe partijen om bepaalde dingen toch voor elkaar te krijgen. “Niet alle diensten kun je zelf aanbieden”, weet de manager facilitaire diensten. “Dan kun je twee dingen doen: zeggen ‘het kan niet’ of gaan samenwerken met een andere partij om bewoners toch mogelijkheden te bieden. Dat laatste vinden wij erg belangrijk.”

Lees ook de gouden gastvrijheidsregels van Wil van Gool

Burgerbibliotheek

Van Eersel geeft een voorbeeld: “Een aantal van onze bewoners houdt erg van lezen. Maar omdat ze minder mobiel zijn, kunnen ze niet meer zelf naar de bibliotheek. Wij hebben toen in samenwerking met de bieb en de gemeente alternatieven geregeld. Zo is er nu een burgerbibliotheek, waarbij mensen boeken komen brengen, en hebben we een speciaal pendelbusje dat zorgt voor vervoer van en naar de bibliotheek. Er wordt dankbaar gebruik van gemaakt.”

De andere gastvrijheidsregels van Yvonne van Eersel zijn te vinden in de eerstvolgende uitgave van Gastvrije Zorg.

Bekijk hier alle edities.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels