nieuws

Houden de filmpjes van VWS ons voor de gek?

Beleid

U heeft ze vast gezien op tv: de spotjes van het ministerie van VWS over de veranderingen in de zorg. Maar er is iets niet in de haak met deze filmpjes, zegt FNV Zorg & Welzijn. VWS houdt echter voet bij stuk.

Houden de filmpjes van VWS ons voor de gek?

De spotjes maken deel uit van de landelijke campagne ‘Nederland verandert / de zorg verandert mee’ die het ministerie van Volksgezondheid in december van vorig jaar startte. FNV Zorg & Welzijn had bij de Reclame Code Commissie een klacht ingediend over de spotjes. Volgens de vakbond blijkt uit de uitspraak dat de spotjes ‘te weinig genuanceerd’ en ‘te rooskleurig’ zijn en dat het ministerie op zijn minst had moeten waarschuwen dat de kans bestaat dat burgers door de bezuinigingen juist minder zorg krijgen.

De spotjes zijn onder andere te zien op de website van het ministerie.

Volgens FNV Zorg & Welzijn storen veel mensen die hun zorg verliezen, of die hun baan verliezen, aan het beeld dat het ministerie in een aantal van de spotjes schetst. “In de spotjes wordt gesuggereerd dat bijvoorbeeld ouderen altijd kunnen rekenen op professionele zorg. In werkelijkheid blijkt nu al dat de bezuinigingen juist leiden tot minder zorg. Dat komt vooral doordat zowel zorginstellingen sluiten, als ook de thuiszorg wordt afgebroken”, aldus de vakbond in een reactie.

Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Gastvrije Zorg!

Invloed

“De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame”, zegt Corrie van Brenk van FNV Zorg & Welzijn. “Vergis je niet hoeveel invloed tv-reclame heeft. Miljoenen mensen hebben deze spotjes ontzettend vaak gezien en gehoord. Het ministerie heeft mensen wijsgemaakt dat het wel goed komt met de zorg. Op die manier krijgen mensen verkeerde verwachtingen over de zorg. Als Schippers en Van Rijn echt achter hun beleid staan, kunnen zij beter het echte verhaal vertellen.”

In beroep

De Stichting Reclame Code wilde de uitspraak nog niet bevestigen, omdat het ministerie nog in beroep kon gaan. Dat gaat dan ook gebeuren, zo laat het departement weten. VWS blijft erbij dat de informatie die in de spotjes wordt gegeven, in lijn is met het nieuwe, wettelijke beleid. “Mensen worden door de voorlichtingscampagne gewezen op het feit dat er veranderingen zijn en worden gewezen naar de website waar meer informatie te vinden is. Het ministerie is van mening dat de voorlichting dus geen reclame betreft.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels