nieuws

Zorgspotjes waren toch echt misleidend

Beleid

Het ministerie van Volksgezondheid is in de fout gegaan met misleidende tv-spotjes die vorig jaar zijn uitgezonden over de veranderingen in de zorg. Dit heeft de Reclame Code Commissie in hoger beroep bevestigd, naar aanleiding van een klacht van de FNV.

Zorgspotjes waren toch echt misleidend

Volgens de vakbond zijn de spotjes te weinig genuanceerd en te rooskleurig. Het ministerie had op zijn minst moeten waarschuwen dat de kans bestaat dat burgers door de bezuinigingen juist minder zorg krijgen.

Valse verwachtingen

De Reclame Code Commissie vindt dat de overheid geen valse verwachtingen mag wekken bij een kwetsbare doelgroep van overheidsvoorlichting. Volgens de commissie kon het ministerie op het moment van uitzending in de aanloop naar 1 januari niet overzien of alle gemeentes in staat zouden zijn de gewekte verwachtingen van alle individuele burgers waar te maken.

Het ministerie was in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie, omdat de filmpjes volgens het departement geen reclamespotjes waren. Inmiddels zijn de spotjes van de site van het ministerie gehaald.

Meneer Berg

De commissie hekelt onder meer het spotje over ‘meneer Berg’ waarin zonder verdere toelichting wordt gesteld dat deze man kan rekenen op 24 uur intensieve zorg in een zorginstelling. Dit ondanks het uitgangspunt van het nieuwe beleid: ‘zo thuis mogelijk’. In feite wordt hier een uitzondering op de nieuwe situatie gepresenteerd als norm, aldus de commissie.

Hetzelfde geldt voor het spotje over mevrouw Pietermaai. In dit spotje ligt de nadruk vooral op professionele hulp vanuit de gemeente, waarbij onvoldoende duidelijk wordt gemaakt dat hulp vanuit de gemeente pas dan aan de orde is, als de zelfredzaamheid is uitgeput.

De spotjes worden niet meer uitgezonden. De Reclame Code Commissie adviseert het ministerie ‘niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken’.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels