nieuws

Zorg niet bereid dingen anders te doen

Beleid

Meer dan negentig keer is hij undercover voedingsassistente geweest in de zorg, dus hij weet een beetje hoe de zorg in elkaar steekt. Wat is er volgens gastvrijheidstrainer Milo Berlijn aan de hand in de zorg?

Zorg niet bereid dingen anders te doen

Zijn conclusie: “De niet aanwezige bereidheid om dingen anders te doen.” Daarmee bedoelt de directeur van Trainmark en Pimp niet veranderen. “Nee,  ik heb het echt over dingen anders doen.”

Strikt

Hij is in het verleden directeur en manager geweest van verschillende hotels. Over die periode zegt hij: “Daar ging ik pas koffiedrinken als de gast tevreden was. In de zorg zie je het tegenovergestelde. Daar houdt men strikt vast aan de pauzes die in de cao zijn opgenomen. Ik begrijp dat niet. Ook in de zorg ben je een dienstverlener.”

Dat heeft volgens Berlijn te maken met cultuur en structuur in combinatie met de mens. “Mijn vrouw is verpleegkundige. Nou, dat zijn dames die wel iets vinden, maar dat durven ze niet bij de baas te ventileren.”

Weten niet hoe

Er zijn volgens Berlijn twee groepen verpleegsters in de zorg te onderscheiden. “De bestaande groep die al 25 tot 30 jaar werken in de zorg en de groep die nu instroomt.” Die laatste is veel rationeler, stelt hij. “Die weten wat de inhoud van hun vak is. De ouderen zitten in een situatie waar ze nooit voor gekozen hebben. Die doen nog exact hetzelfde, alleen in heel andere omstandigheden.” Daar zit, meent Berlijn, een groot probleem. “Ze weten ook niet hoe ze het anders kunnen doen.”

Lees het hele interview met Milo Berlijn in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg die volgende week verschijnt.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels