nieuws

Gastvrijheid steeds vaker ‘unique selling point’

Beleid

Driekwart van de zorginstellingen geeft actief invulling aan het begrip gastvrijheid. Bijna alle instellingen onderkennen het belang ervan voor hun toekomstige positie; slechts tien procent zegt niet actief bezig te zijn met gastvrijheid. Dat blijkt uit onderzoek van de Jaarbeurs Utrecht naar gastvrijheid in de zorg.

Gastvrijheid steeds vaker ‘unique selling point’

Het belang dat zorginstellingen aan gastvrijheid toekennen is in één jaar flink gegroeid. Gastvrijheid wordt inmiddels breed uitgedragen door directie (49%) en teamleiders (55%).

INVESTERINGEN GEGROEID

Driekwart van de ondervraagde instellingen geeft aan dat de investeringen in gastvrijheid het afgelopen jaar zijn gegroeid, bij een kwart van de instellingen zelfs ‘sterk’ gegroeid. Opvallend is dat ze hebben geïnvesteerd in cursussen op het gebied van gastvrijheid, activiteiten voor cliënten en marketing. Gastvrijheid wordt steeds vaker gezien als unique selling point en als zodanig uitgedragen.

WINSTPAKKERS

Uit het onderzoek blijkt ook dat de ondervraagde instellingen gemiddeld tevreden zijn over hun inspanningen op het gebied van gastvrijheid. Ze geven zichzelf het rapportcijfer 7.2. Er moeten nog een aantal uitdagingen overwonnen worden. Deze liggen met name op het personele vlak. Winst valt te boeken met meer bewustwording en een attitude- en mentaliteitsverandering van het personeel. ‘Luisteren naar de klant’ en ‘zorg op maat’ zijn volgens de ondervraagden andere winstpakkers.

LUISTEREN

Nog een leuk feitje ter afsluiting: driekwart van de ondervraagden zegt tegenwoordig beter te luisteren naar de patiënt of cliënt. Tegelijkertijd zegt slechts 46% van de ondervraagden precies te weten wat de klant wil.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels