nieuws

‘Hospitality moet geen horecatruc zijn’

Beleid

Hoewel er veel parallellen te vinden zijn tussen gastvrijheid in de zorg en gastvrijheid in de horeca, moeten zorginstellingen niet denken dat ze een hotel zijn, of een restaurant. Dat zegt Theo van Brussel, verkenner bij adviesbureau Foodstep in de komende editie van Gastvrije Zorg.

‘Hospitality moet geen horecatruc zijn’

“Veel zorgmensen denken bij gastvrijheid aan hotelletje spelen”, zegt Van Brussel. “Hotelmatig denken is goed als het om exploitatie en rendement gaat. Maar in de zorg moet hospitality geen horecatrucje zijn. Het is gewoon gastvrij zoals je thuis voor je familie zou doen.

De vier V’s

Van Brussel zet zijn visie uiteen in de vier V’s: Vrij, Veilig, Vertrouwd en Vitaal. “Vrijheid voor de cliënt door de processen goed te regelen. Een veilige en vertrouwde omgeving en aandacht voor vitaliteit, in de zin van ontmoeten, samen eten maken en voldoende bewegen.”

Lees ook: ‘Gastvrijheid hoort bij een hotel of restaurant’

Vitaal

Niet alle V’s krijgen evenveel aandacht in de zorg, zo ervaart Van Brussel van dichtbij. “Ik zie aan mijn moeder van 96 die in een zorgcentrum woont dat het daar met de V van Vitaal slecht gesteld is. De verzorging is keurig geregeld. Ze gaat bijtijds naar de wc en krijgt haar eten en drinken op tijd. Het is basale zorg. Waar het aan schort, is aan de échte aandacht voor haar. Het ontbreekt aan gastvrijheid en dat is jammer.”

Lees het hele interview met Theo van Brussel in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg, die 4 september verschijnt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels