nieuws

‘Kwaliteitsregistratie gaat ten koste van patiëntenzorg’

Beleid

De intentie van kwaliteitsregistraties, patiëntenkeurmerken en ervaringsonderzoeken is goed. Ze blijken in de praktijk echter tijdrovend, niet doelmatig en vooral zeer kostbaar te zijn.

‘Kwaliteitsregistratie gaat ten koste van patiëntenzorg’

Dit blijkt uit onderzoek van KPMG in opdracht van de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ).

Uit het rapport blijkt dat elk ziekenhuis ongeveer 1,3 miljoen euro kwijt is aan het registreren van de kwaliteitsmetingen. Gemiddeld nemen ziekenhuizen deel aan 45 kwaliteitsregistraties, 19 keurmerken en zeven patiëntervaringsonderzoeken. Voor veel van die registraties worden dezelfde gegevens op een telkens net iets andere manier vastgelegd.

Landelijke afspraken

De resultaten van het onderzoek bekrachtigen de ingezette lijn van de NVZ om afspraken te maken over het toetsen van kwaliteitsregistraties op effectiviteit en doelmatigheid. Zo wil de NVZ graag zien dat gegevens in één keer verzameld kunnen worden en op meerdere plekken kunnen worden gebruikt. Ook zouden er landelijke afspraken gemaakt moeten worden over een beperkte indicatorenset voor een maximaal aantal aandoeningen. NVZ-directeur Margot van der Starre: “We hebben er nu gewoon teveel. Het systeem ontspoort terwijl de basisgedachte – het verbeteren van zorg – waardevol is.”

13.000 uur papierwerk

Volgens kwaliteitsadviseur Wilma Jansen van het Albert Schweitzer Ziekenhuis zijn de verpleegkundigen en artsen van het Dordtse ziekenhuis gezamenlijk ongeveer 13.000 uur per jaar bezig met het papierwerk. “Men geeft aan dat het al gauw ongeveer 30 procent van de werktijd beslaat. Die tijd gaat natuurlijk ten koste van patiëntenzorg”, vertelt ze aan de NOS.

Van elkaar leren als ziekenhuizen

Minister Schippers van Volksgezondheid beoogde met de transparantie van gegevens de burgers meer inzicht te geven in de kwaliteit van de zorg. “Maar als administratieve lasten overbodig zijn, moet je ze schrappen”, erkent ze tegenover het NOS Radio 1 Journaal . “Uit het onderzoek blijkt ook dat het ene ziekenhuis de registratie slimmer aanpakt dan het andere. Daarom roep ik ziekenhuizen op van elkaar te leren. We moeten het met elkaar slimmer doen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels