artikel

Maaltijdvoorziening uitbesteden: BCM is tevreden

Eten & Drinken

Van gekoppeld koken naar maaltijden inkopen – het was een grote stap die stichting BCM vorig jaar zette. Gekozen werd voor samenwerking met Food Connect en investeren in het restaurant en de huiskamers. Directeur Ridzert Veenstra: “De maaltijd is niet onze corebusiness maar we beseffen wel dat het voor veel ouderen het hoogtepunt van de dag is.”

Maaltijdvoorziening uitbesteden: BCM is tevreden

Stichting BCM in Stadskanaal beschikte tot vorig jaar over een traditionele keuken waar gekoppeld gekookt werd, ook voor de tafeltje-dek-je-service. De keukenapparatuur was twintig jaar oud, er moest geïnvesteerd worden.

‘Er zaten nadelen aan onze maaltijdvoorziening’

Dat was het moment om de maaltijdvoorziening tegen het licht te houden, vertelt directeur Ridzert Veenstra. “We zijn ons gaan afvragen of deze methode nog wel zo goed past bij deze tijd.” Er zaten een paar nadelen aan: dat er altijd om 12 uur gegeten moest worden en dat we mensen die wat verder weg woonden geen warme maaltijd konden bezorgen omdat we dan niet de vereiste temperatuur konden garanderen.

Directeur Ridzert Veenstra/ Foto: Jan Willem van Vliet

Directeur Ridzert Veenstra/ Foto: Jan Willem van Vliet


In onze visie zijn de maaltijden heel belangrijk

 


 

De uitbrengmaaltijden moesten bovendien bezorgd worden door een grote groep vrijwilligers. Veenstra: “In onze visie zijn de maaltijden heel belangrijk. We beseffen dat het voor veel ouderen het hoogtepunt van de dag is. Tegelijkertijd is de maaltijd niet onze corebusiness, dat is de zorg. Dus zijn we serieus gaan kijken naar de mogelijkheid van uitbesteden, in overleg met de cliëntenraad.”

Zou de kwaliteit van de nieuwe maaltijd voldoende zijn?

De angst die leefde was dat de kwaliteit van de nieuwe maaltijden onvoldoende zou zijn, vervolgt Veenstra. “Daarom zijn we bepaald niet over één nacht ijs gegaan en zijn we een lang traject in gegaan, begeleid door een adviesbureau. We hebben grondig bekeken wat de verschillende leveranciers te bieden hadden. De kwaliteit was daarbij leidend, niet de prijs.”

Tijdens proefsessies hebben de organisaties samen met cliënten aspecten als smaak en gaarheid van gerechten uitgebreid beoordeeld. Daar kwam Food Connect als beste uit. “Ook hun distributiemogelijkheden vormden een pluspunt. We hebben de voorwaarden besproken en zijn daar samen goed uitgekomen. Sinds september 2015 nemen we de maaltijden van Food Connect af. In eerste instantie was het nog een uitdaging om onze wensen van een menucyclus samen te stellen met voldoende variatie en seizoensgebonden gerechten en tegelijkertijd binnen het budget te blijven. Maar met de kennis van Food Connect is dat gelukt”, aldus Veenstra.

p2118670781-o299621254-4

Drent & van Dijk / Ronald Zijlstra Fotografie

Er was geld over voor een nieuw restaurant

En toen was er nog geld over voor de inrichting van een mooi, nieuw restaurant met open keuken in woonzorgcentrum Maarsheerd, laat Veenstra weten. “Dat hebben we op 1 mei geopend. Hier bieden we behalve de menu’s van Food Connect ook een kleine kaart met bijvoorbeeld pistoletjes, ciabatta’s, uitsmijters en patat. Ons hoofd voeding heeft nog steeds een belangrijke functie, niet alleen voor de bereiding van deze gerechten maar ook voor de algehele kwaliteitsbewaking.”

Bijna iedere dag komen er 80 tot 90 mensen

De aanloop in het restaurant is al snel toegenomen, vertelt Veenstra. “Eerst kwamen mensen nog uit gewoonte om 12 uur naar het restaurant en hadden we dagelijks zo’n 65 eters, gaandeweg zijn ze eraan gaan wennen dat ze ook later kunnen komen voor de lunch en ook ’s avonds warm kunnen eten. Nu komen er elke dag 80 tot 90 mensen eten. En als het vol is, wennen mensen er ook al aan dat ze even moeten wachten en niet altijd op dezelfde plek kunnen zitten.”

Bewoners die niet naar het restaurant kunnen of willen komen, eten voornamelijk in de huiskamers. Veenstra: “Die hebben we ook verbouwd en vergroot. Vaak gebruiken zo’n tien mensen hier samen de maaltijd van Food Connect, die vanuit dekschalen geserveerd wordt. Maar men kan ook op de eigen kamer eten. Er wordt ook wel op de afdelingen gekookt, dat gebeurt dan als activiteit, bijvoorbeeld één of twee keer per week.”

Distributie van de maaltijdvoorziening

Een belangrijke eis voor de nieuwe samenwerkingspartner was dat deze probleemloos alle uitbrengmaaltijden kon overnemen door middel van huisbezoeken en een gezamenlijk implementatieplan is dit gelukt, benadrukt Veenstra. “Op het terrein van de locatie Maarsheerd bieden we woningen waar mensen zorg en maaltijden kunnen inkopen. Hier verzorgen wij zelf de distributie van de maaltijden van Food Connect. Daarnaast zijn er een aantal mensen in de wijk die tafeltje-dek-je bestellen. En het aantal thuiswonende ouderen zal alleen maar groeien. Voor deze klanten heeft Food Connect alles uit handen genomen, deze maaltijden worden geheel door hen geregeld onder de noemer ‘Uw maaltijd van BCM’ en met een op maat gemaakt promotieplan informeren en bereiken we onze doelgroep.”


Het aantal thuiswonende ouderen zal alleen maar groeien

 


 

Op de website van BCM wordt er geen geheim van gemaakt dat deze maaltijden van een externe leverancier afkomstig zijn. Veenstra: “Dat is een bewuste keuze. Mochten mensen vragen of suggesties hebben, dat zien ze dat ze hiermee direct bij Food Connect terecht kunnen.”

p3284063_1990560921_4

Drent & van Dijk / Ronald Zijlstra Fotografie

Food Connect als coöperatieve partner

Over die kwaliteit zijn ze bij BCM tot nu toe overigens zeer tevreden, zegt Veenstra. “Dat blijkt uit klanttevredenheidsonderzoeken die we regelmatig houden. In het begin was onze wens betreft de
gaarheid van sommige componenten even een punt, maar daar hebben Food Connect en hun chefkok goed naar geluisterd, over meegedacht en aan verbetering gewerkt. Het is een coöperatieve partner, die bijvoorbeeld ook naar ons restaurant komt om de gasten te vragen wat ze van de maaltijden vinden. Die betrokkenheid zien we graag!”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Food Connect

> Lees ook de whitepaper Samenwerken voor een optimale maaltijdvoorziening

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels