artikel

‘Cliënten met de maaltijd een geluksmoment laten beleven’

Eten & Drinken

Cliënten een gelukkige oude dag bezorgen, daar draait het om in Van Dedem Marke, een ouderenzorglocatie van de Baalderborg Groep. Gastvrij gedrag, een mooi restaurant en veel gezelligheid spelen daarbij een grote rol. Bidvest Deli XL is al sinds jaar en dag de vaste leverancier, die waar mogelijk meedenkt en adviseert.

‘Cliënten met de maaltijd een geluksmoment laten beleven’

In de keuken van woonzorg- en wijkcentrum Van Dedem Marke in Dedemsvaart is sprake van een mix van zelf bereiden, werken met halffabricaten en koelverse componenten, zegt Koos de Vent, hoofd facilitaire dienst Ouderenzorg van de Baalderborg Groep. “Zo’n veertig procent bereiden we vers. Bidvest Deli XL biedt een zeer breed assortiment, zowel in vers als koelvers. Aan ons de taak om in de open keuken voor beleving en een mooie presentatie te zorgen. Want daar draait het om: dat je een gerecht mooi afmaakt en met aandacht en een glimlach serveert.”

In 2011 is het spannend geweest: toen lag de vraag op tafel of de eigen keuken behouden kon blijven, vertelt De Vent. “Maar uiteindelijk vond iedereen het belangrijk om het eten en drinken in eigen regie te houden, ook vanuit de zorg. Bovendien hebben we een mooi team met veel kennis en deels een horeca-achtergrond. We zijn nog elke dag blij dat we de keuken behouden hebben. Cliënten veel geluksmomenten laten beleven, dat is de belangrijkste uitdaging. En daarvoor is de maaltijd belangrijk.”

Restaurant

Het restaurant speelt een cruciale rol in Van Dedem Marke, ook al kan iedereen kiezen hoe en waar men wil eten, laat De Vent weten. “Men kan ook zelf koken of bijvoorbeeld naar de Chinees gaan. En er zijn kleinschalige woonvormen waar een paar dagen per week op de groepen gekookt wordt; de overige dagen nemen zij van de centrale keuken af. Mensen kunnen de maaltijd ook op hun appartement bezorgd krijgen, maar daar kiest slechts een enkeling voor. Verreweg de meeste bewoners komen naar het restaurant, dat we drie jaar geleden verbouwd hebben. We zijn toen naast de vaste menu’s ook à la carte gerechten gaan serveren. Bidvest Deli XL heeft meegedacht over de menukaart.”

 


>>Meer dan 80 locaties

Baalderborg Groep omvat ruim 80 locaties in Overijssel en Drenthe. Er zijn 12 ouderenzorglocaties, die wat groter zijn, de rest zijn kleinschalige woonvoorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking. Van Dedem Marke is de hoofdlocatie in Dedemsvaart, met ca. 150 bewoners. Hier is een centrale keuken waar dagelijks circa 220 maaltijden bereid worden, ook voor tafeltje-dek-je.


Te gast

Naast een lekkere maaltijd en een mooie ambiance is gastvrij gedrag van de medewerkers van belang voor de beleving, zo besefte men bij Baalderborg Groep. Divisiemanager Ouderenzorg Jeroen Vos introduceerde de term ‘excellente gastvrijheid’, vertelt De Vent. “We zijn alle medewerkers gaan scholen, inclusief de vrijwilligers. De vraag ‘Wat is gastvrijheid?’ stond centraal. Samen hebben we negen ‘manieren’ bedacht om gastvrij te zijn, die nu overal in het gebouw ook terug te lezen zijn.”

Zeer belangrijk is om te beseffen dat je als medewerker te gast zijn bij de cliënten, zegt De Vent. “Maar ook een luisterend oor bieden, een respectvolle houding, altijd in gesprek gaan met de bewoners, denken in mogelijkheden en groeten met een lach horen erbij. We beseffen heel goed dat je er met een training niet bent. Dus verzorgen we een jaarlijkse trainingsweek, voor nieuwe medewerkers maar ook voor anderen om kennis op te frissen. En we werken met ambassadeurs en teamtaakhouders Excellente gastvrijheid, die zorgen dat het thema geborgd wordt. We merken dat het werkt. Ook mensen van buiten waarderen de sfeer hier: dat je gezellig binnenkomt, dat het heel open is en dat je gastvrij ontvangen wordt.”

 

maaltijd

 

Feest

Om nog meer mensen naar binnen te halen, organiseert Van Dedem Marke allerlei activiteiten. De Vent: “Van haringfeest tot pannenkoekendag, van bloemschikken tot een kooravond. We willen er een feest van maken. Heel trots ben ik op het Kinderkookcafé, waarbij basisschoolkinderen tien avonden samen met de bewoners maaltijden bereiden, onder begeleiding van onze koks, en daarna alles samen lekker opeten.”

Het project ‘Een goede buur’ zorgt voor extra contact met de buurt, kerken, scholen en verenigingen, besluit De Vent. “Dat heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat scholieren bij ons langskwamen om folders op te halen, om te gaan flyeren voor onze buurtbarbecue. Hartstikke leuk dat ze dat doen en zo komen ze hier ook over de drempel.”

 


>>Ruim 30 jaar

De relatie tussen Baalderborg Groep en Bidvest Deli XL gaat meer dan dertig jaar terug, vertelt Koos de Vent. “In die tijd heette het nog Kok-Ede. Wij zijn erg tevreden met de goede prijs-kwaliteitverhouding van de producten, het gemakkelijke bestelsysteem en handige tools zoals de Allergenen app. We nemen alles van Bidvest Deli XL af, alleen het brood komt van de Korenmolen, waar bewoners met een verstandelijke beperking werken.”

Ook het winkeltje in Van Dedem Marke is gevuld met producten van Bidvest Deli XL, vervolgt De Vent. “Het assortiment is afgestemd op ouderen, die er bijvoorbeeld advocaat kunnen kopen maar ook alles voor de broodmaaltijd.”

De Vent is zeer te spreken over het meedenken door Bidvest Del XL. “Twee jaar geleden moesten we 10 procent op de voedingsprijs bezuinigen. Toen hebben ze ons geholpen met een assortimentsscreening om nog goedkoper in te kopen; soms kiezen voor een B-merk, soms voor diepvries in plaats van vers.”


 

>>LEESTIP: Bidvest Deli XL vindt zichzelf nog niet duurzaam genoeg

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels