artikel

Allergenen in de zorg: de huidige stand van zaken

Eten & Drinken

Het goed omgaan met allergenen in de zorg is terecht een belangrijk aandachtspunt geworden. Ook de zorgsector kreeg met strengere eisen over de informatieverstrekking ervan te maken. Maar wat houden deze nu eigenlijk precies in? De huidige stand van zaken.

Allergenen in de zorg: de huidige stand van zaken

Allergenen in de zorg: nieuwe wet

Op 13 december 2014 gingen nieuwe Europese regels in werking over verplichte voedselinformatie. In deze nieuwe wet, die diverse andere wetten vervangt, staat welke informatie over voedingsmiddelen aan consumenten verstrekt moet worden en op welke manier. Ook zorgkeukens moeten aan bepaalde eisen voldoen om de juiste informatie over het product aan hun patiënten of cliënten te tonen. Zo is het nu bijvoorbeeld verplicht om informatie over allergenen in de zorg te verstrekken bij de maaltijden.   

Informatieplicht allergenen in de zorg

Waar het in zijn algemeenheid op neerkomt, is dat zorginstellingen en ziekenhuizen de informatieplicht hebben om allergene stoffen in voeding te melden bij hun cliënten. Dit met de bedoeling dat de consument die allergisch is hiermee een bewuste keuze kan maken. Deze verplichting geldt voor alle schakels in de keten en voor zowel voorverpakte als niet-voorverpakte levensmiddelen, dus ook zorgmaaltijden! De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit houdt toezicht op de uitvoering van deze wet. 

Hoewel de wet duidelijkheid getracht heeft te brengen, moest de zorg enorm wennen aan de nieuwe regels rondom allergenen. Marjan van Ravenhorst, levensmiddelentechnoloog en adviseur van Allergenen Consultancy legt dit uit. “Er zijn ziekenhuizen die denken dat alleen patiëntenmaaltijden onder de richtlijn vallen, en niet maaltijden in het bezoekersrestaurant. Of dat koffiehoekje. En vergeet niet dat de website met de uitbrengmaaltijden moet worden aangepast.” 

Allergenen in de zorg? Informatieplicht!

Ook signaleert zij dat de kennis over voedselovergevoeligheid in de dagelijkse zorgpraktijk tegenvalt. Samengestelde ingrediënten, garnering, even een vervangend product als er eentje op is….Daarin schuilt het gevaar. Ook de hoeveelheid roept vaak vraagtekens op. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat juist om de ingrediënten die in een maaltijd zitten en niet om het voortaan moeten afwegen van de hoeveelheid. “Een klein beetje van een verkeerde stof kan dan al funest zijn.” 

Maar hoe moet het dan wel? Erg inspirerend is het voorbeeld van Huuskes daarin. De zorgmaaltijdenspecialist ging in 2017 een speciale dieetkeuken in Oldenzaal gebruiken om allergenenvrije maaltijden te koken. De keuken is helemaal ingericht om gerechten zonder allergenen als op gluten, lactose, koemelk, pinda en noten te bereiden. Marcel Hofmeijer, Business manager innovatie & operatie bij Huuskes: “Met het pure koken dat we hier doen, gaan we in feite terug naar de smaken zoals ze vroeger waren: op hoog niveau, met een laag zoutgehalte, zonder additieven.” 

Allergenen in de zorg bannen?

Dus moet de zorg dan voortaan maar alle allergenen bannen uit de maaltijden? Ook dat is volgens Van Ravenhorst niet nodig. “De wet vraagt om aan te geven welke allergenen in de producten voorkomen. Het gaat niet om allergeenvrij koken. Als ze een stapje verder gaan, is dat natuurlijk aan te bevelen maar het is niet verplicht om strenger te zijn dan de wet voorschrijft.” Haar belangrijkste tip is om goed en consequent bij te houden en daarna duidelijk te informeren wat de receptuur is. En dat kan bijvoorbeeld met stickers 

> Lees ook Etikettering in de zorg: dit moet u weten

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels