artikel

Het zorgrestaurant: kans of kostenpost?

Eten & Drinken

In woonzorgcentrum Drie Gasthuizen in Arnhem zwaait sinds kort een horecaondernemer de scepter over de restauratieve voorzieningen. De zorginstelling heeft hier bewust voor gekozen, want “wij zijn prima dienstverleners, maar geen restaurateurs”.

Het zorgrestaurant: kans of kostenpost?
Foto: DrieGasthuizenGroep

In 2011 gingen vier stichtingen op in de Arnhemse DrieGasthuizenGroep (DGG) en werd er een nieuwe koers ingezet, ook qua gastvrijheid en maaltijdvoorziening. Daarvoor werden nieuwe mensen met een frisse blik aangetrokken, waaronder André Harinck als woonzorgmanager en Maikel Stolte als hospitalitymanager. Stolte: “De situatie was dat de bewoners in hun appartement aten en twee weken van tevoren moesten kiezen. Een collega-instelling leverde de maaltijden aan.” Er waren geregeld klachten over de maaltijd, vult Harinck aan. “En uit onderzoek onder (potentiële) bewoners kwam het belang van de ontmoeting naar voren. Daarom besloten we in te zetten op restaurants en hier snel werk van te maken.”

‘Wij zijn dienstverleners, maar geen restaurateurs’

Ze hadden de overtuiging dat ze het runnen van een restaurant het beste konden uitbesteden, zegt Stolte: “Wij zijn prima dienstverleners, maar geen restaurateurs.” Dus gingen ze voor woonzorgcentrum Drie Gasthuizen van start met een aanbestedingstraject. Ze plaatsten een oproep op Facebook en LinkedIn. Een van de mensen die reageerden was Jeroen Hermsen, een ondernemer die zijn sporen in de horeca verdiend heeft. Het klikte en beide partijen gingen in gesprek. Koninklijk Horeca Nederland maakte een business case om te bepalen of het restaurant in deze vorm rendabel kon zijn. Dat leverde groen licht op, ook vanuit de gemeente Arnhem, die een horecavergunning verleende.

Eigentijdse gerechten op à la carte kaart

De gerechten die in het restaurant op het menu staan, gaan ook naar de bewoners op de appartementen, vertelt Hermsen. “Er staan elke dag twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en één dessert op het menu. Voor de appartementen passen we soms wat aan, bijvoorbeeld als er iets gefrituurds bij zit. En er zijn altijd een paar vaste onderdelen, zoals puree en appelmoes.”

Naast de menu’s is er een à la carte kaart, waar ook eigentijdse gerechten op staan. “Zoals een carpaccio, cajun kipfilet, vis uit de rookoven en tiramisu. Daar is zeker interesse voor, maar we moeten het wel in herkenbare taal op de kaart zetten, dat was een verzoek van de cliëntenraad. Dus als we een coq au vin serveren zetten we erbij dat dit kip in rode wijn is. Veel bewoners willen best eens iets nieuws proberen, maar we dringen niets op. Eerst was het zes dagen vla en op zondag bavarois, nu bieden we naast de gewenste vla bijvoorbeeld ook een bol ijs met een compote van rood fruit.”

Is het zorgrestaurant rendabel?

Of het concept rendabel is, kan Hermsen nu nog niet zeggen: “Het gaat om de langetermijnvisie en daar is het plan op afgestemd. De commerciële omzet wordt wel belangrijk. Het is mijn eigen verantwoordelijkheid om het slim en efficiënt aan te pakken.”


Symposium Focus op de Zorgmaaltijd

Zorginstellingen vinden het restaurant voor huidige en toekomstige bewoners zeer belangrijk, maar leggen er vaak veel geld op toe. Accepteren deze kostenpost? Of zoeken naar de kansen die het restaurant biedt? De DrieGasthuizenGroep koos voor het laatste en ging voor de exploitatie van een zorgrestaurant in zee met een horecaondernemer. Betrokkenen delen op het symposium Focus op de Zorgmaaltijd hun bevindingen en geven tips om kansen voor het zorgrestaurant te pakken.


> Lees ook Zorgmaaltijd: hoe zorg je voor een kwalitatieve maaltijdvoorziening?

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels