artikel

Restaurant in zorginstelling: Zorgwaard grijpt de kans

Eten & Drinken

Is een zorgrestaurant een kans of een kostenpost? Zorginstelling Zorgwaard grijpt de kans en plaatst in het nieuwe gebouw Rembrandt in Oud-Beijerland een restaurant met bar en open keuken. Op Focus op de Zorgmaaltijd (1 juni a.s.) gaat manager Horeca, Ad Verhagen, dieper in op de kansen voor zorgrestaurants.

Restaurant in zorginstelling: Zorgwaard grijpt de kans

Een lange houten tafel, aan weerszijden gekleurde, comfortabele stoelen en moderne plantenpotten en lampen sieren de entree van Rembrandt. In een leeshoek, omringd door wijnrekken en bij een openhaardje, neemt een bewoner wat lectuur tot zich. Voor het geval de gastbeleving nog niet optimaal is in de eerste vijf seconden, doet het geurkastje bij de ingang onbewust de rest. “De entree geeft een vertrouwd gevoel”, weet ook Ad Verhagen, manager Horeca bij Zorgwaard.

Ad Verhagen, zorgzwaard


Het heeft zo’n mooie uitstraling


> Lees meer over Focus op de Zorgmaaltijd

Het zorgrestaurant geeft reuring

Na de entree springt de lange bar ter rechterzijde in het oog, met daartegenover aan de raamkant hoge tafels en zitjes. Verhagen: “Dat is eigenlijk niets voor de zorg, maar geeft wel een andere uitstraling dan een regulier verpleeghuis. Hetzelfde geldt voor het zwarte plafond. Iedereen zei: ‘Je bent gek’. Maar het geeft zó’n mooie uitstraling.” Voor de inrichting heeft de manager Horeca samengewerkt met Satelliet Meubelen, Bert Muller en een interieurarchitect van Heineken. Ook met de bibliotheek in Oud-Beijerland, die gaat decentraliseren, is samenwerking gezocht. “Mensen kunnen hier de hele week door boeken lenen”, vertelt Verhagen. “Dat geeft reuring, ook mensen die aan de overkant zelfstandig wonen zoeken elkaar hier op.”

Over het verblijf en de bestedingen in het restaurant heeft hij goed nagedacht en kennis opgedaan tijdens trendtours van leveranciers. Bijvoorbeeld als het gaat om beïnvloeding van de psyche. “Door een lavendelgeur in een restaurant blijven mensen gemiddeld een kwartier langer en besteden ze 2,40 euro meer. En wist je dat de kleur blauw er juist voor zorgt dat mannen minder eten?” Bij Rembrandt is er geen euroteken zichtbaar op de menukaart. Verhagen: “Het gedeelte in de hersenen dat het euroteken herkent zit dicht bij de pijngrens. Verder zetten we de prijzen nooit op een lijn aan de rechterkant van de menukaart, want dan gaan mensen op prijs selecteren in plaats van op de gerechten.”

zorgrestaurant zorgwaard

‘Wij willen juist de wijk in en adverteren’

Het restaurant is open van 07.00 tot 21.00 uur en is bezig een volledige horecavergunning te krijgen. “Normaal gesproken zijn zorginstellingen, net als bijvoorbeeld sportinstellingen, paracommercieel. Dan mag je niet adverteren en heb je met allerlei beperkingen te maken”, aldus Verhagen. “Maar wij willen juist de wijk in en adverteren, zodat mensen bij ons komen dineren en hun verjaardag hier vieren.” Oneerlijke concurrentie ten opzichte van de horeca wordt voorkomen. “De betaalde medewerkers en gehanteerde prijzen zijn marktconform, bewoners krijgen via een passensysteem korting.”


Je kookt lekkerder als je ziet voor wie je kookt


Trots vervolgt Verhagen zijn weg door het restaurant richting de open keuken. “Het is bewezen dat je lekkerder kookt als je ziet voor wie je kookt. Bovendien wordt alles vers bereid. Dan heb je de kwaliteit in de hand en kun je er op sturen. We maken zelf mayonaise en ’s nachts garen we het vlees langzaam.” Verhagen heeft koks uit de horeca aangenomen en probeert de bestaande medewerkers enthousiast te krijgen. “De koks hebben lang in een gesloten keuken gewerkt en moeten nu in alle openheid werken. Dat is wennen, net als de werktijden. Als het ’s avonds rustiger is, kun je eerder weg maar anders moet je tot 20.00 uur werken. Die flexibiliteit vraagt wel iets van de medewerkers, maar ze pakken het steeds beter op. Mensen die niet kunnen, trainen we. Van mensen die niet willen nemen we afscheid, want we gaan hier wel mee verder.”

restaurant in zorginstelling zorgwaard

‘Mijn doel is altijd om wachtlijsten te creëren’

Verhagen voelt zich gesteund door het managementteam. “Binnen het budget heb ik de vrije hand gekregen om plannen door te voeren. Het managementteam ziet ook dat de waardering stijgt. In zes weken tijd steeg die met bijna twee punten, naar 9,14. Mijn doel is altijd om wachtlijsten te creëren. Een leeg bed kost immers geld. Het oude pand werkte niet mee, maar nu hebben we op de revalidatie-afdeling rode vloerbedekking. Dit is ons hotel, waar de gast onze diensten krijgt wanneer hij wil. En daar zijn we trots op.”


Het zorgrestaurant: kans of kostenpost?

Zorginstellingen vinden het restaurant voor huidige en toekomstige bewoners zeer belangrijk, maar leggen er vaak veel geld op toe. Accepteren deze kostenpost? Of zoeken naar de kansen die het restaurant biedt? Ad Verhagen en Maikel Stolte delen op het symposium Focus op de Zorgmaaltijd hun bevindingen en geven tips om kansen voor het zorgrestaurant te pakken.


> Lees ook Zorgmaaltijd: hoe zorg je voor een kwalitatieve maaltijdvoorziening?

Reageer op dit artikel