artikel

Neem de regie in de maaltijdvoorziening

Eten & Drinken

Veel keukens van zorginstellingen staan onder druk of moeten ‘meer met minder’. In plaats van negatieve ontwikkelingen te ondergaan, is het nemen van eigen regie het devies, stelt Marc Duijzer, algemeen directeur van Care Culinair, op het symposium Focus op de Zorgmaaltijd.

Neem de regie in de maaltijdvoorziening
Foto: Herbert Wiggerman

Het nemen van eigen regie staat volgens Duijzer, directeur van Care Culinair, gelijk aan ‘meten’. “Meten is weten en met als gevolg bewustwording. Ik adviseer altijd ‘meet voedselverspilling, hoeveel maaltijden nodig zijn, de kosten, de roostering van medewerkers en de opleiding & uitvoering van medewerkers’. Stel die informatie via centrale tools beschikbaar aan de medewerkers. Het zijn namelijk basiszaken die je moet weten om de maaltijdvoorziening goed georganiseerd te hebben.”

‘We verliezen grip op de zorgmaaltijd’

Dat laatste is nog niet zo simpel, vertelt hij. In de afgelopen vijftien jaren verliezen we steeds meer grip op de zorgmaaltijd. Van 2003 – 2010 zijn er nog veel productiekeukens in zorginstellingen. Vanaf 2013 gaat het facilitair bureau uit de zorg en functioneert het steeds meer als service bureau. Nu volgt de decentralisatie naar koken op de woongroep, sluiten grote keukens en verdwijnen koks uit de organisatie. “Wat betekent dat nou?”, stelt Duijzer de vraag. “In de praktijk zien we hier een behoorlijk probleem. Zorg- en welzijnsmedewerkers hebben geen eten en drinken in hun pakket. Mensen gaan voor de zekerheid extra maaltijden bestellen die vervolgens overblijven. Ook heeft bijna niemand de kosten inzichtelijk en loopt de kwaliteit van het eten en drinken achteruit.”

Maak medewerkers bewust van de kosten

Het kan ook anders. Doordat medewerkers bewust zijn van hoe de zaken ervoor staan, kunnen zij er op sturen, vertelt Duijzer. “Wij zien vaak dat als medewerkers zicht hebben op de kosten ze het geld zuinig besteden en het overige inzetten voor cliënten. Het lijkt er soms op dat we te veel sturen op kosten, maar dat is niet het geval. We zijn namelijk huiverig voor het feit dat, wanneer het financiële aspect niet duidelijk is, organisaties over gaan naar een reorganisatie. En wegbezuinigen van medewerkers met kennis en kunde is juist niet wat er moet gebeuren”.

Stel een Culinair Coach op als vraagbaak voor medewerkers

Ook een zogenoemde ‘culinair coach’ kan de verdwenen kennis en kunde opvangen. Dit is een vraagbaak voor leveranciers, zorgmedewerkers en voedingsmedewerkers. Duijzer: “Wanneer de maaltijdvoorziening wordt gereorganiseerd, gaan er ook vaak mensen weg. Maar als mensen weggaan, gaat kennis en kunde weg. En dat is cruciaal om een reorganisatie te laten lukken. Zorg dus dat zowel de medewerker als de organisatie goed wordt getraind en blijvende ondersteuning krijgt. We zien dat bewoners hierdoor de maaltijd alleen maar beter gaan waarderen.”

> Lees ook Zorgmaaltijd: hoe zorg je voor een kwalitatieve maaltijdvoorziening?
> Download ook de whitepaper Zo zorg je voor een efficiënte maaltijdvoorziening

Reageer op dit artikel