nieuws

Eén gezondheidslogo nodig

Eten & Drinken

De Gezondheidsraad adviseert één logo voor gezonde producten. In supermarkten en bij cateraars circuleert nu zowel het Ik Kies Bewust logo als het Gezonde Keuze Klavertje. De gehanteerde criteria kunnen beter, aldus de raad.

Eén gezondheidslogo nodig

Minister Klink van Volksgezondheid heeft de Gezondheidsraad opdracht gegeven te onderzoeken of gezondheidslogo”s bijdragen aan een goede voorlichting over voeding. De criteria van de twee bestaande logo”s – Ik Kies Bewust en het Gezonde Keuze Klavertje – verschillen van elkaar en sluiten niet goed aan bij de richtlijnen voor een goede voedselkeuze van het Voedingscentrum. Minister Klink roept de voedingsmiddelenindustrie, supermarkten en cateraars op om aan gezamenlijke criteria voor gezondere voedingsmiddelen te werken. Dat leidt vanzelf tot één logo voor een gezonde keuze. Klink wil ‘heldere en eerlijke voorlichting voor consumenten. En dat betekent ook dat er op enige termijn maar één logo is en niet twee, zoals nu.’ De minister dat het nieuwe logo producenten blijft inspireren tot productinnovatie: ”Minder zout, minder verzadigd vet en minder lege calorieën.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels