nieuws

Trendexpeditie: anders kijken

Eten & Drinken

Visie-ontwikkelaar Monique Willemse probeert instellingen anders te laten kijken. Naar kleuren die de kwaliteit van een maaltijd mede bepalen. Naar het belang van daglicht. Naar cliëntenwensen zoals de behoefte aan geborgenheid en afleiding. Volgens haar moeten alle instellingen hun eigen handschrift ontwikkelen dat aangeeft wie ze willen zijn. Met dit onderscheidend vermogen zijn ze beter voorbereid op de marktwerking in de zorg. Deelnemers aan haar TrendExpeditions doen inspiratie op uit een grote hoeveelheid indrukken en informatie.

Trendexpeditie: anders kijken

Monique Willemse:Beleving in de zorg –Iedere instelling zijn eigen handschrift

In de TrendExpeditie Voedingstrends in de Zorg gaat een kleine groep deelnemers een dag lang naar plekken buiten hun eigen vakgebied. Dat zelf ervaren beklijft beter. Je gaat op een andere manier naar je werk kijken

Zorgcentrum De Schutse in Rotterdam, onderdeel van Laurens, vindt het belangrijk om de buitenwereld binnen de instelling halen. Bij een renovatie van de begane grond, enkele jaren geleden, bleef het beoogde effect echter grotendeels uit. De bewoners kwamen er niet vaak en ook het bezoek liet zich er niet zien. Visie-ontwikkelaar Monique Willemse werd ingeschakeld met als voornaamste opdracht: zorg dat de begane grond goed gebruikt wordt, dat het er druk wordt.

HOMOGENE GRIJZE GROEP

Willemse ging voor het ontwikkelen van een belevingsconcept praten met onder meer bewoners en medewerkers. Ze werkte niet met indrukwekkende vragenlijsten maar verdiepte zich in een paar voor de hand liggende thema’s. Ze vroeg: waar wordt u nou vrolijk van? Er was natuurlijk de valkuil van sociaal wenselijke antwoorden omdat mensen niet ondankbaar willen overkomen. ‘De oudste bewoners willen niet meer naar buiten. Maar als je flink doorvraagt, hoor je dat ze wel degelijk behoefte hebben aan afleiding. Medewerkers lopen vaak rond met goede ideeën maar krijgen er binnen hun organisatie soms de handen niet voor op elkaar. Voor mij, als extern ingehuurde, is het gemakkelijker om te laten zien welke keuzemogelijkheden er zijn. Wat bij zo’n onderzoekje altijd blijkt, is dat je de bewoners niet als een homogene grijze groep kunt benaderen. Het zijn allemaal individuen. En iedereen wordt beïnvloed door de omgeving. Als die prettig is, heeft dat een gunstig effect op het welbevinden. Voor een zorginstelling is dat een must. Want er is ook nog zoiets als het bruto nationaal geluk, een factor om rekening mee te houden.’

Vervolgens onderwierp ze de begane grond van De Schutse aan een inspectie. Daglicht kwam er alleen in de personeelskantine. Ze stelde voor die te verplaatsen ten gunste van een serre met speelplek. De inrichting kon aantrekkelijker worden gemaakt; ze liet zien wat je met kleuren kunt bewerkstelligen en er kwamen allerlei suggesties die de bewoners en bezoekers konden verrassen en afleiden. Zoals een wandelroute, zowel binnen als buiten het gebouw, met een wisselende kunstcollectie. Een spa waar ook de pedicure te vinden is. Een marktplein. En een project levensverhalen waarin een bewoner met zijn passie centraal wordt gesteld. En ook nog een voorstel, dat overigens niet is overgenomen, om een fotogalerij te maken van alle bewoners, uit heden en verleden, zodat bewoners ook na hun overlijden onderdeel blijven uitmaken van de zorginstelling. Een bed and breakfast voor logees. Een tuinhuisje dat ijsjes verkoopt. Tuintjes om in te schoffelen. Willemse: ‘Allerlei voorstellen die niet alleen het ontmoetingsplein leuker maken maar met name ook de richting aangeven waarin De Schutse zich kan profileren. Iedere instelling zou zijn eigen handschrift moeten ontwikkelen, zoals het dorpse leven benadrukken of juist iets kosmopolitisch. Daarbinnen kun je verschillende sferen aanbieden. In het bedrijfsleven is zo’n eigen handschrift heel gangbaar. In de zorg is het ook zinvol om je te onderscheiden. Herkenbaarheid, duidelijkheid, een anker; geen dertien in een dozijn instelling maar een organisatie om trots op te zijn.’

VOEDINGSTRENDS

Trendspotter en conceptontwikkelaar Willemse vertaalt trends naar concepten die geschikt zijn voor de zorg, maar ook voor het bedrijfsleven en de overheid. Ze verzorgt workshops, brainstormsessies en presentaties.Voordat ze haar bedrijf, Momoko Concepts Trends Colours in Amsterdam, startte, werkte Willemse onder meer in Engeland als nieuwe productontwikkelaar voor een papierfabrikant en in verschillende functies op het gebied van marketing en productontwikkeling. Ze ontwikkelde onder meer kleurlijnen voor de papierindustrie, ceremonies bij een uitvaartplechtigheid en een concept voor een keten brillenwinkels.

Een nieuwe activiteit van Momoko is de TrendExpeditie Voedingstrends in de Zorg. In plaats van een powerpointpresentatie op een congres neemt ze een kleine groep deelnemers, bestaande uit hoofden voeding, cateringmanagers en facilitair managers, een dag lang mee naar plekken buiten hun eigen vakgebied. Dat zelf ervaren beklijft beter, is haar ervaring. Ze laat ze op een andere manier naar hun werk kijken. In zo’n kleine groep worden gemakkelijk ervaringen uitgewisseld. De dag is vol. Er wordt een bezoek gebracht aan een kleinschalige eetontwerpstudio. Halverwege de dag zorgt columnist Carrie voor een ontspannen moment en geeft eetontwerper Marije Vogelzang haar visie op eten en drinken. De deelnemers krijgen trendpresentatie over cliëntenwensen van Monique Willemse en zij hoopt dat dat alles leidt tot inspiratie en nieuwe inzichten. ‘Neem koffie serveren. Dat hoèft niet op een grijs instellingsplateau en uit een thermoskan. In de wereld buiten de instelling is koffie allang een luxe ervaring. Of kijk naar de portiegrootte. Je kunt ouderen ook kleine hapjes aanbieden in plaats van een groot bord eten.’

VILLA AUGUSTUS

Ze neemt de expeditiegangers mee naar Villa Augustus in Dordrecht: een hotel, een restaurant met open keuken en een marktcafè met eigen bakkerij. Aan de andere kant van het entree wordt de vis schoongemaakt en de groenten gewassen. Leuke teksten op de muur. Op schoolborden boven de keuken worden de gerechten aangekondigd. De ingrediënten komen deels uit de eigen biologisch-dynamische moestuin. Roosteren en bakken gebeurt op een houtoven. Op de kaart verrassingen zoals kruisbessenijs en soep van verse capucijners. ‘De hal van een ziekenhuis kan ook zo worden ingericht. Waarom niet? Ik laat het de deelnemers zien om ze uit dat zorginstellingendenken weg te trekken. Ze ervaren hoe fijn het is om daar te zijn, steeds meer te ontdekken, te proeven van het eten.’

Monique Willemse is blij dat geen enkele deelnemer tot nu toe -er zijn expedities in november, februari en mei- haar suggesties als onrealistisch heeft afgedaan. ‘Ik laat ook geen droomwereld zien, maar de werkelijkheid. Het bestaat dus het kan.’ Ze verwacht niet direct grote ingrijpende beleidswijzigingen maar hoopt dat de deelnemers na afloop van de expeditie iets uit een van de thema’s kiezen op om voort te borduren. ‘Dat is al een mooi begin.’

Trends

Een trend is het herontdekken van smaak, zegt Monique Willemse. ‘Er komen verrassende ingrediënten op de markt, onder de noemer architecture aromatique. Bijzondere smaken die opnieuw verleiden. Dat past ook heel goed in zorginstellingen. Je geeft iets om over te praten. De echte avant garde zoekt het in zwart voedsel. Het is in Japan ontstaan, onder invloed van soja’s. Er wordt een bijzondere voedingswaarde aan toegedicht.’

Styling wordt steeds belangrijker. De maaltijd moet er superaantrekkelijk uitzien. Kleuren spelen daarbij een grote rol. Ze beïnvloeden de smaakpapillen. Mensen herkennen oranje druiven als sinaasappelen en denken dat paarse sinaasappelen druiven zijn, heeft Amerikaans onderzoek aangetoond.

Naast de al langer bestaande vers-trend komt het verhaal achter het eten en drinken meer in de belangstelling. Willemse: ‘Storytelling is een marketingbegrip: met een verhaal onthouden mensen de boodschap beter. Dus vertel iets bij de soep die je serveert, de herkomst, de traditie. Pas placemats aan aan het seizoen. Ook geluid is een belangrijke sensorische ervaring. Producenten van ontbijtgranen weten dat je ook met je oren eet: het knapperende geluid wordt als lekker ervaren.’

Voor informatie over de Trend Expeditie ‘Voedingstrends in de Zorg: www.trendexpedition.com. Voor informatie over visieontwikkeling: www.momoko.nl

Wat kleuren met je doen

Kleur heeft sinds mensenheugenis enorme zeggingskracht. De invloed van kleur op het welbevinden van de mens is bekend. Monique Willemse maakt gebruik van die kennis in haar belevingsconcepten. Ze zegt: ‘Kleur is als muziek. Een vorm van non-verbale communicatie die vooral gevoelens uitwisselt. Kleuren geven een bepaalde ervaring. Een juist gekozen kleur kan mensen een heel prettig gevoel geven en goed de activiteit van een ruimte omlijsten.’

AuteurCarolien Meijer

Fotografie: Annemarijne Bax

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels