nieuws

Gratis A-merken voor patiënten Albert Schweitzer ziekenhuis

Eten & Drinken

Het Albert Schweitzer ziekenhuis heeft een lucratieve samenwerking met leveranciers van A-merken. In ruil voor een sfeerplaat op de broodwagen krijgt het ziekenhuis gratis tussendoortjes en producten.

Gratis A-merken voor patiënten Albert Schweitzer ziekenhuis

Het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht en Zwijndrecht heeft al langere tijd het ‘meals on wheels’-concept in huis. Patiënten waarderen het dat ze ter plekke hun broodmaaltijd kunnen kiezen. “Maar op de broodwagen voeren we een standaard assortiment,” vertelt contractmanager Arie van der Vlies. “Het budget staat niet toe dat we A-merken aanbieden.”

Het ziekenhuis heeft wel het concept Verras je patiënt. Zo gaan ze met luxe DE-koffie langs de bedden en ook wordt de soepwagen van Unilever Food Solutions ingezet. De patiënten waarderen het enorm als er een kok langs komt om ze een lekker kopje warme soep aan te bieden, vertelt Van der Vlies. “In het verlengde van dat concept zocht ik ook een beter aanzicht voor de broodwagen. Maar ja, als ziekenhuis moeten we aan alle kanten besparen. Daarom dacht ik: je moet slimmer worden als je minder centen te besteden hebt. En dus heb ik leveranciers gevraagd of ze iets extra’s konden doen om de patiënt te verrassen met een tussentijdse verstrekking.”

A-merken
Van der Vlies koos bewust voor de leveranciers FrieslandCampina, Zwanenberg, Van Oordt, Unilever Food Solutions en Unilever Out of Home. “Onze ervaring is dat A-merken beter worden gewaardeerd. Ik zeg niet dat onbekende merken slechter zouden zijn. Het zit ’m in de uitstraling en in de herkenning.”

Hij vroeg de leveranciers om mee te denken over een mogelijke sponsoring van de tussentijdse verstrekking. “Ik wilde producten die we vanwege de inkoopprijs niet in ons gebruikelijke assortiment hebben. Iets extra’s om de patiënt te verrassen, want we hebben goede ervaring met de koffie en de soep. En zo kwamen we tot een vrij unieke samenwerkingsvorm. In ruil voor een sfeerfoto op de voorkant van de broodwagen stellen de leveranciers in toerbeurt van twee weken hun producten gratis ter beschikking.”

De sfeerplaat moest wel subtiel zijn, zegt hij. ‘We hebben een foto laten maken van een gedekte tafel met brood en toebehoren. Je ziet dat het Zwanenberg vleeswaren zijn, Boerenland melk en Chocomel van Campina, Unox cup of soup en portieverpakkingen beleg van Van Oordt, maar dan moet je wel goed kijken. Het ziet er leuk uit en het is niet opdringerig. Ik wilde geen Tour de France reclamekaravaan door het ziekenhuis laten rijden.”

Proefdraaien
Inmiddels heeft het ziekenhuis proefgedraaid met de extraatjes. Er is een schema gemaakt; om de twee weken is een van de deelnemende leveranciers aan de beurt. Per keer worden er zo’n vijfhonderd producten gratis aangeboden. De patiënten krijgen de ene keer een extra stroopwafel van Van Oordt, dan weer een glas Lipton ice tea, Vifit fruitdrink of een cupje Vers Beleg filet américain van Zwanenberg. “En Unilever biedt de biologische tomatensoep aan, wat we normaal ook niet in het assortiment hebben. Dit is een andere aanpak dan de gangbare volume –afspraken die je met leveranciers maakt, maar het is wel een succes.

De patiënten weten niet dat we de producten krijgen aangeboden, maar waarderen het gebaar enorm,” aldus Van der Vlies. “Voor het ziekenhuis is dit ook een goede manier om te onderzoeken hoe er op bepaalde producten wordt gereageerd. Zo merkten we bijvoorbeeld dat patiënten met slikproblemen goed te spreken waren over de Boerenland drinkmelk. Als er veel vraag naar is, kunnen we overwegen om het, ondanks de wat hogere inkoopprijs, alsnog in ons assortiment op te nemen.”
Inmiddels vult het ziekenhuis het concept wekelijks in. “We streven er naar om de patiënt dagelijks te verrassen met een extra verstrekking. Dit wordt mogelijk gemaakt door een efficiëntere inzet van de warme maaltijdcomponenten, waardoor de derving sterk kan worden teruggebracht.”
Dit artikel dat eerder is verschenen in het tijdschrift Gastvrije Zorg

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels