nieuws

‘We dachten alleen nog maar aan geld’

Eten & Drinken

Kant-en-klaarmaaltijden waarvan je niet weet waar de ingrediënten precies vandaan komen. Dat kan niet in ons ziekenhuis, dacht Nils van Mourik, manager Facilitair Bedrijf van het Westfriesgasthuis. Inmiddels is het tij volledig gekeerd.

‘We dachten alleen nog maar aan geld’

“We dachten alleen nog maar aan geld, efficiëntie en snelheid”, vertelt Van Mourik in gesprek met Gastvrije Zorg. “Maar de betrokkenheid van de kok en de patiënt bij het eten was ver te zoeken. Daarbij zaten de kant-en-klaarmaaltijden vol conserveringsmiddelen en wisten we niet waar de ingrediënten vandaan kwamen.”

Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Gastvrije Zorg!

Van Mourik bedacht dat de koks hun passie moesten hervinden en dat ze weer achter het fornuis moesten. Hij bedacht dat de patiënt verwend mag worden met een gezondere maaltijd. Hij bedacht dat het eten verantwoord moet zijn en dat het ziekenhuis als grootste werkgever in de regio meer betrokken moet zijn bij de streek.

Fornuis

“Als een medewerker gelukkig is met zijn werk, straalt hij dat uit naar de patiënt”, vertelt Van Mourik. “Voorheen warmden de koks kant-en-klaarmaaltijden op, schoven die in de warmhoudwagen en afdelingsassistenten deelden de maaltijden uit. Maar koks moeten juist achter het fornuis staan, in vlees prikken en door soep roeren. Dat is hun vak, hun passie. Dat proeven de patiënten en daar gaat het om.”

Topkok

Dus koken de koks in het Westfriesgasthuis weer zelf onder toeziend oog van topkok Ron Blaauw. Hij stelde menu’s samen, met ingrediënten die voor het merendeel uit de regio Noord-Holland komen. “Omdat patiënten weten waar het eten vandaan komt, voelen zij zich meer verbonden met het eten”, verduidelijkt Van Mourik. Blaauw: “Denk aan witlof uit Nibbixwoud met vers gevangen kabeljauw uit de Noordzee en Opperdoesers. Met zo min mogelijk e-nummers en zoveel mogelijk allergieneutraal.”

Feestje

Een maaltijd moet een feestje zijn voor de patiënt, vindt Blaauw. Hij leerde de koks en afdelingsassistenten de kneepjes van het horecavak. Hij leerde ze ook servicegericht te zijn. Andersom leerden de ziekenhuismedewerkers Blaauw dat het Westfriesgasthuis geen restaurant is. “Bacteriën terugdringen en voedselveiligheid gaan boven alles. Ook de meals on wheels-wagens vragen een andere aanpak”, aldus Blaauw.

Lees alles over voeding in het Westfriesgasthuis in de decembereditie van Gastvrije Zorg.


Download gratis één van deze whitepapers over voeding in de zorg:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels