nieuws

5 feiten over vruchtensap

Eten & Drinken

Is het nu beter om versgeperste sinaasappelsap, de koelverse variant of sinaasappelsap gemaakt van concentraat te drinken? Het antwoord staat ergens in deze vijf feiten over vruchtensap.

5 feiten over vruchtensap

1. Vruchtensappen bevatten van nature suiker en zuren. Door te veel te drinken, neemt de kans op overgewicht toe en wordt het gebit aangetast. Het Voedingscentrum adviseert het drinken van vruchtensap te beperken tot de eetmomenten en tussen de maaltijden door niet meer dan vier glazen te nuttigen.

2. Bij de bereiding van vruchtensap gaan voedingsstoffen verloren. Vruchtensap kan vers fruit dus niet vervangen. Maar sinaasappelsap, grapefruitsap en ananassap bevatten nog wel genoeg voedingsstoffen. Een glas van deze sappen vervangt één stuk fruit.

Kijk hier voor meer informatie over vochtbalans.

3. Volgens het Voedingscentrum kun je de helft van de hoeveelheid dagelijks fruit vervangen door een glas sinaasappelsap, grapefruitsap of ananassap. Het maakt daarbij niet uit of het versgeperst, koelvers of sap uit concentraat is; er zal altijd voldoende vitamine C en andere belangrijke stoffen in deze sappen zitten. Het is wel zo dat verse sappen meer vitamine C bevatten, zeker als er vruchtvlees in zit.

4. Wanneer een pak of fles sap geopend is, neemt het vitamine C-gehalte af. Bij de zure sappen, zoals sinaasappelsap, gaat het om 2 procent per dag. Schud het pak of de fles niet, want daardoor gaat er nog meer vitamine C verloren.

5. Vruchtensap is gezonder dan vruchtendrank, vruchtennectar en dubbeldrank. Dit zijn geen 100 procent fruitsappen, maar bevatten naast vruchtensap water, toegevoegde suiker en vaak ook citroenzuur, aroma’s en andere hulpstoffen. Er zit veel minder vitamine C in deze dranken, tenzij het extra is toegevoegd.

Lees ook Perensap: de nieuwste rage?

 

Bron: het Voedingscentrum

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels