nieuws

Verdwalen we in een woud van keurmerken?

Eten & Drinken

Duurzaamheid is een groeiend thema, ook als het gaat om maaltijden in de zorg. Keurmerken schieten als paddenstoelen uit de grond. Milieu Centraal spreekt dan ook van een woud van duurzaamheidskeurmerken en heeft een online hulpmiddel gelanceerd.

Verdwalen we in een woud van keurmerken?

In de afgelopen anderhalf jaar zijn er ruim negentig duurzaamheidskeurmerken en -logo’s in Nederland bijgekomen, zegt voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal. “Geen wonder dat er veel verwarring bestaat over wat zo’n bloemetje, blaadje of aardbol op een product nu betekent,” aldus directeur Vera Dalm. Om duidelijkheid te scheppen, lanceert Milieu Centraal een online keurmerkenwijzer. Hierin staat informatie over ruim 170 duurzaamheidskeurmerken en -logo’s.

Overzichtelijk

Op Keurmerkenwijzer.nl staan alle duurzaamheidskeurmerken overzichtelijk op een rij en zijn onderling te vergelijken op milieuvriendelijkheid, dierenwelzijn, eerlijke handel en de betrouwbaarheid van de controle. “Het zou helpen als producenten zo veel mogelijk gebruik maken van reeds bestaande, bekende en betrouwbare duurzaamheidskeurmerken”, zegt Dalm.

Lees ook: ‘Wat levert duurzaamheid me eigenlijk op?’

Dolfijntjes

Milieu Centraal zegt dat sommige logo’s misleidend zijn. Op blikjes tonijn bijvoorbeeld, staan vaak plaatjes van een dolfijn met de tekst ‘dolfijnvriendelijk gevangen’. De consument denkt een duurzame keuze te maken door zo’n blikje te verkiezen boven een blikje zonder logo. Er zijn zeker tien variaties op dit logo, waarvan er maar bij één sprake is van betrouwbare controle.

Onderscheidend

Andere voorbeelden van verwarrende keurmerken zijn de keurmerken ‘niet getest op dieren’ op cosmetica, of het ‘chloorvrij gebleekte papier': voor beide geldt dat dit al gangbare praktijk is in Europa en het product dus niet onderscheidend maakt van vergelijkbare producten, aldus Milieu Centraal.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels