nieuws

‘Durf te vragen waar klanten behoefte aan hebben’

Eten & Drinken

Zorginstellingen moeten zich durven afvragen waar hun klanten werkelijk behoefte aan hebben. Dat zegt Simon de Jong, lid van de raad van bestuur van Zorgpartners Midden-Holland, dat ondervoeding bestrijdt door keuzevrijheid centraal te stellen. Zorgpartners Midden-Holland verandert momenteel van een organisatie waarin zorg centraal stond, naar een dienstenorganisatie met meer keuzevrijheid voor de klant. “We […]

‘Durf te vragen waar klanten behoefte aan hebben’

Zorginstellingen moeten zich durven afvragen waar hun klanten werkelijk behoefte aan hebben. Dat zegt Simon de Jong, lid van de raad van bestuur van Zorgpartners Midden-Holland, dat ondervoeding bestrijdt door keuzevrijheid centraal te stellen.

Zorgpartners Midden-Holland verandert momenteel van een organisatie waarin zorg centraal stond, naar een dienstenorganisatie met meer keuzevrijheid voor de klant. “We zijn geneigd om ons te concentreren op de medische zorg”, meent De Jong. “Natuurlijk moet die op orde zijn, maar wat moet je doen om de bewoners zich prettig te laten voelen? Als je dat voor elkaar hebt, dan genieten ze meer van het leven, eten ze beter met een betere voedingstoestand als gevolg.”

Medicatie

In het eet- en drinkbeleid van Zorgpartners Midden-Holland is veel aandacht voor keuzevrijheid en
voor de ambiance en groepsdynamiek tijdens de maaltijden. Die aanpak werpt volgens De Jong zijn vruchten af. “De bewoners hebben het beter naar hun zin, het aantal mensen met ondervoeding daalt en we hebben minder medicatie nodig.”

Cijfers

De Jong waarschuwt dat zorginstellingen niet alles in cijfers moeten proberen uit te drukken. “Het is een oeverloze discussie om kwaliteitswinst voor de bewoners financieel te kwantificeren. Het is maar net welk model je gebruikt, je kan alles stuk rekenen. Dat mag je de bewoners niet aandoen.”

banner voeding in de zorg whitepaper

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels