nieuws

9 tips: Zo laat je patiënten tóch drinken

Eten & Drinken

Hoe laat je de patiënt die stug volhoudt met de opmerking ‘Maar zuster ik heb geen dorst’, toch weer drinken? 9 handige tips uit het veld. 1. Zorg dat patiënten weten wat ze allemaal kunnen drinken. In de praktijk blijkt namelijk dat als patiënten weten wat er allemaal op het menu staat of wat er […]

9 tips: Zo laat je patiënten tóch drinken

Hoe laat je de patiënt die stug volhoudt met de opmerking ‘Maar zuster ik heb geen dorst’, toch weer drinken? 9 handige tips uit het veld.

1.

Zorg dat patiënten weten wat ze allemaal kunnen drinken. In de praktijk blijkt namelijk dat als patiënten weten wat er allemaal op het menu staat of wat er mogelijk is, ze makkelijker vragen naar wat ze graag willen. Een leuk en fris vormgegeven drankenkaart kan daarbij een goed hulpmiddel zijn.

2.

Als we op vakantie zijn, vinden we het leuk dat we aan de bar een mooie cocktail krijgen voorgeschoteld. Alleen al de presentatie maakt ’m begerenswaardig. Pas deze truc ook eens toe bij patiënten. Combineer bijvoorbeeld eens een vruchtensapje (sinaasappelsap) met spa rood en gebruik wat fruit om het glas mee aan te kleden.

3.

Verandering van voeding doet eten, zeggen ze weleens. Die vlieger gaat ook op voor drinken. Door variatie gedurende de dag aan te bieden en het aanbod aan te passen aan de klantbehoefte, bied je een extra stimulans om beter te drinken. Maak bijvoorbeeld eens een smoothie, dat geeft net weer een andere beleving dan bijvoorbeeld een glas vruchtendrank of een kop thee. Of geef eens een waterijsje. Dat is per slot van rekening ook vocht.

Lees ook: 10 redenen waarom patiënten te weinig drinken

4.

Het komt regelmatig voor dat patiënten misselijk zijn. Dan willen ze vaak niet drinken. Maar een koolzuurhoudend drankje, zoals een colaatje, doet vaak wonderen. Een spa rood met appelsap kan natuurlijk ook.

5.

Geef mensen die niet willen drinken ook eens een bouillon. Die prikkelt namelijk de dorst.

6.

Neem de tijd voor patiënten. Ga eens bij ze zitten en praat met ze over wat hen bezighoudt. Dat hoeft niet heel lang te duren. Persoonlijke aandacht zorgt voor vertrouwen van de patiënt. Ze zullen daardoor ook eerder dingen aannemen.

7.

Leg patiënten uit dat ze hun eigen welzijn bespoedigen en kans op complicaties verlagen door minimaal 1,7 liter per dag te drinken.

8.

Loop na de drankronde regelmatig langs, help patiënten kleine slokjes te nemen, geef ze een compliment en kijk of ze nog iets extra’s willen.

9.

Laat patiënten zelf een vochtlijst bijhouden. Dat maakt ze bewust van hun eigen drinkgedrag.

Meer weten? Bekijk het dossier Vochtbalans.

 

Bron: Workshop ‘Drink’ van FrieslandCampina – Onderzoek van Momoko – Gunilla Boomsma, diëtist

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels