artikel

Bedrijfspresentatie Albert Heijn: het beste van twee werelden

zorg met sterren

Albert Heijn en Bidfood (voorheen Deli XL) werken sinds kort samen als het gaat om de zorg, maar richten zich op verschillende doelgroepen. Bidfood is er voor het grootverbruik en de professionele keuken, Albert Heijn voor de woongroepen en de kleinere verpakkingen. “Het zijn twee partijen die elkaar versterken, zo maken we het voor de zorg beter en gemakkelijker”, aldus Paul Hinloopen van AH.

Bedrijfspresentatie Albert Heijn: het beste van twee werelden

Albert Heijn biedt een specifiek op de zorg gericht assortiment, vertelt Paul Hinloopen, sales manager B2B bij Albert Heijn Online. “We hebben ons assortiment voor de zorgmarkt sinds medio juni verruimd met meer dan 250 specifieke artikelen, in samenwerking met Bidfood. Hierbij moet je denken aan eiwitrijke producten, drinkvoeding voor de zorg, maar ook portieverpakkingen en artikelen in grootverpakking.”

Hinloopen spreekt over nieuw terrein en een duidelijke splitsing. “Aan de ene kant heb je de grootschalige inkoopmarkt voor groot-keukens, waar Bidfood zich op richt, aan de andere kant de kleinschalige woonvormen met zelfsturende teams die zelf de boodschappen online inkopen voor vier tot tien bewoners. Op deze laatste doelgroep richt Albert Heijn zich. Ook zijn wij er voor alles wat ertussen zit, het grijze gebied. Flexibiliteit is daarin key; wij leveren de producten tot in de keuken op het tijdstip dat de zorgklant uitkomt.”  

Fijnmazig en efficiënt

Deze doelgroep- en taakverdeling is logisch in de ogen van Weike Donkers, manager Zorg & Ziekenhuizen bij Bidfood. “Met de fijnmazige distributie van AH worden de kleinere bestellingen geleverd, terwijl Bidfood juist sterk is in grootverpakkingen en bulkleveringen.” De samenwerking is niet alleen ontstaan vanuit logistiek oogpunt, de kracht zit ‘m volgens Donkers ook vooral in het totaalaanbod van beide partijen. “Naast de leveringen brengt Bidfood kennis en kunde in op het gebied van eten en drinken in de zorg. Bij Albert Heijn zit de grote kracht in de retailprijzen en de herkenbaarheid van de producten voor de bestellers en bewoners. Zo krijgen onze klanten het beste van beide werelden.

AH is innovatief als het gaat om dienstverlening. Zo heeft de retailer onlangs nog een mobiel bezorgpunt geopend bij GGZ Eindhoven waar cliënten hun boodschappen kunnen laten bezorgen. Daar profiteert Bidfood ook weer van, zegt Donkers. “De samenwerking met AH maakt het hele bestelproces eenvoudiger, inzichtelijker en nog efficiënter, ook omdat het factureren van de bestellingen direct via AH verloopt. En als de klant dit wenst, zetten we diens AH- en Bidfoodbestelling op één totaalafrekening.” 

Een streepje voor

Albert Heijn richt al enige tijd de pijlen op de zorgmarkt, getuige ook de samenwerking met Chef Martin, het gespecialiseerde zorgmerk van Marfo Food Group. Klanten en zorginstellingen kunnen via de website van AH, naast verse maaltijden, ook meer dan honderd vriesverse maaltijden bestellen, van natriumarm tot maaltijden die passen in bijvoorbeeld een glutenvrij dieet. Hinloopen stelt dat zorginstellingen graag bij AH hun boodschappen en maaltijden bestellen. “De reden? One-stop-shopping. Met Albert Heijn, Etos en Gall & Gall hebben wij een assortiment van circa 30.000 artikelen in huis die online kunnen worden besteld. Men kan daarbij kiezen om de producten zelf af te halen bij een pick-up point of te laten bezorgen.”  

Bij dat laatste heeft de retailketen een streepje voor op de traditionele spelers in de foodservicemarkt, zegt Hinloopen. “Die rijden vaak met grotere auto’s rond en grotere besteleenheden, waardoor het fijnmazige netwerk lastig te bereiken is. Dat is ook een reden dat Bidfood de samenwerking met AH heeft opgezocht.” Zo snijdt het mes aan twee kanten, vervolgt Hinloopen. “Aan de ene kant levert Bidfood ons die 250 specifieke producten voor de zorg, terwijl wij aan de andere kant de distributie van producten naar een aantal  kleinere locaties van Bidfood verzorgen vanwege ons verfijnde distributienetwerk. Het zijn twee partijen die elkaar versterken en zo maken we het voor de zorg beter en gemakkelijker.” Dat blijkt ook in de praktijk, want de samenwerking levert dagelijks nieuwe zorgklanten op, besluit Hinloopen. “Afgelopen jaar is de totale online omzet van Albert Heijn met 30 procent gestegen.”  


Zonnehuisgroep Amstelland

Zonnehuisgroep Amstelland is één van de eerste instellingen die gebruikmaakt van de gezamenlijke diensten van Bidfood en Albert Heijn. Regiomanager Nico Groot van Zonnehuisgroep Amstelland is enthousiast. “Wij werkten al samen met Bidfood. Toen het contract afliep, hebben we een nieuwe aanbesteding gedaan. Niet uit onvrede, maar puur ter oriëntatie. Uiteindelijk viel de keuze toch weer op Bidfood. Daar waren een aantal redenen voor, zoals de breedte van het assortiment, de gunstige prijsstelling én de samenwerking met AH voor kleinschalig.” Naast de zestig appartementen beschikt locatie De Luwte namelijk ook over acht kleinschalige woningen. Medewerkers bereiden hier de maaltijden, die zoveel mogelijk met elkaar genuttigd worden. “Elke woning bestelt zijn eigen boodschappen”, vertelt Nico. “De medewerkers hebben daarvoor een apart budget tot hun beschikking.” 

De kleinschalige boodschappen voor de acht woningen worden bezorgd in blauwe AH-kratten. Bidfood levert het grootschalige assortiment voor de centrale keuken. Het voordeel voor de zorginstelling is zowel een naar wens in te vullen logistiek als passend assortiment. En er is nóg een reden waarom Nico blij is met de samenwerking. “Bidfood is ook heel erg actief in de restauratieve markt. Er is daar veel kennis over de horeca. Je ziet dat die hele horecabeleving in de zorg steeds belangrijker wordt. De gasten zijn terecht kritisch op sfeer, gastvrijheid en aanbod. Maar de horeca is een vak apart, net als de zorg.”


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Albert Heijn

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels