artikel

Bedrijfspresentatie Distrivers: brug tussen keuken en cliënt

zorg met sterren

Distrivers heeft onder leiding van de nieuwe directeur Arend Jan Pothof de laatste anderhalf jaar op veel fronten geschakeld. Of, zoals hij het zelf zegt, ‘de motor van het bedrijf is volledig vernieuwd’. Een gesprek hierover met hem, en met commercieel manager Job Hoekstra.

Bedrijfspresentatie Distrivers: brug tussen keuken en cliënt
Job Hoekstra (links) en Arend Jan Pothof

Sinds 1 september 2016 is Arend Jan Pothof  algemeen directeur van Distrivers. Hij nam het stokje over van Erik Wijnhof, die na zes jaar besloot zijn carrière te vervolgen bij Espria. Pothof was al acht jaar financieel directeur van het bedrijf. Distrivers heeft de wind in de zeilen en groeit in de woorden van Pothof stevig door. “Wij hebben inmiddels ruim twaalfhonderd afleveradressen en bijna vijftig verschillende klantengroepen.” Daarbij is het aantal ‘bestellers’ binnen de zorg enorm gegroeid. “Waar voorheen de facilitair manager verantwoordelijk was, plaatsen nu de veertig tot zestig afdelingsmanagers per instelling de bestellingen”, weet commercieel manager Job Hoekstra. Het is de kern van de veranderende zorgmarkt, waar meer en meer afdelinggestuurd wordt geopereerd en kleinschalige woonvormen op grote schaal hun intrede doen. “Dit betekent nogal iets”, benadrukt Hoekstra. “Met alleen het centraal afleveren van de producten ben je er niet meer tegenwoordig. Fijnmazigheid, bestelgemak, efficiency, toegevoegde waarde leveren; het is allemaal even belangrijk.” 


De zorgmedewerker ziet zijn eigen budget, de facilitair manager overziet het totaal


Het zijn dan ook vooral die aspecten waarop de nieuwe directie heeft gefocust de afgelopen anderhalf jaar. “De belangrijkste exponent hiervan is onze totaal vernieuwde webshop met nog meer toepassingsmogelijkheden voor de instellingen”, vertelt Pothof. “Hiermee slaan wij de brug tussen de keuken en de cliënt”, vult Hoekstra aan. “Door alle bezuinigingen is er de afgelopen jaren veel culinaire kennis verloren gegaan in de zorg, terwijl cliënten en cliëntenraden eten en drinken nog net zo belangrijk vinden. Of zelfs belangrijker, men kijkt iedere dag weer uit naar het moment waarop het eten wordt geserveerd. Het is onze missie om ervoor te zorgen dat mensen met een zorgbehoefte elke dag kunnen genieten van lekker eten en drinken. Dit zorgt voor een fijn leven en een sneller herstel.” 

Hoger niveau

Pothof heeft het over een ‘hoger niveau van e-commerce’ binnen Distrivers. “Een webshop is één, het gaat er vooral om dat de maaltijden en producten snel en eenvoudig besteld kunnen worden, binnen het beschikbare budget. En dat ze met de nodige toegevoegde waarde worden geleverd. Dat betekent dat wij nu onder meer op adres-niveau bij woongroepen en cliënten leveren en de instellingen via dashboards informatie geven over de financiën.” Dat laatste is ontzettend belangrijk, schetst Hoekstra. “Transparantie is key, vinden wij. Dat is ook de reden dat bestellers en het management, via een eigen dashboard, nauwgezet in de gaten kunnen houden of de uitgaven binnen het budget blijven. De zorgmedewerker ziet zijn eigen budget, de facilitair manager overziet het totaal via de expertview en kan tijdig bijsturen waar nodig.”  

Topkok Pierre Wind

Distrivers presenteert voor de bestellers het aanbod overzichtelijk, de top 40-producten die door instellingen vaak worden besteld zijn bijvoorbeeld gerubriceerd. Ook worden er product- en menusuggesties gedaan. De maaltijdspecialist en voedingsmiddelenleverancier steunt hierbij op de kennis en expertise van het moederbedrijf Hanos. Daardoor is er een breed assortiment aan verse-, koelverse- en diepvriesproducten en droge kruidenierswaren in huis. Pothof: “De gevarieerde menu- en productsuggesties maken het bestellen super eenvoudig, waarbij we zoveel mogelijk gebruik maken van verse, onbewerkte producten voor actieve cliëntparticipatie. Zo leveren we ook maatwerk. Wil een instelling producten uit de regio, die niet in het assortiment van Hanos zitten? Dan regelen wij dit en maken wij afspraken met de lokale leveranciers. En die producten zijn dan ook meteen verkrijgbaar in de webshop, wel zo efficiënt voor de instelling. Immers, men heeft niets aan weer een aparte factuurstroom.”

Lange termijn

De beste en meest voordelige keuze staat volgens Hoekstra centraal, zodat instellingen geld overhouden voor wat extra’s voor de cliënten. “Wij streven naar zes goede maaltijden per week en één uitstekende maaltijd per week met alles erop en eraan.” De strategie van Distrivers focust op de lange termijn, maakt ook Pothof duidelijk. “Geen korte termijngewin, dat past ook niet bij Distrivers. Wij zijn onderdeel van Hanos, een familiebedrijf pur sang dat loyaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Dat vertaalt zich door naar ons, wij zijn een club enthousiaste mensen, professioneel en gedreven.” Sinds de komst van Pothof, die samen met Hoekstra en operationeel manager Sietse Buutkamp de directie vormt, is die club mensen uitgebreid. Zo zijn er twee nieuwe accountmanagers aangenomen, is er een tendermanager bijgezet en een marketing- en innovatiemanager toegevoegd aan het team.

Ook kent Distrivers inmiddels twee culinair specialisten, die de instellingen vooral inspireren. Hoekstra: “Waar we voorheen producten leverden op basis van raamcontracten, maken diezelfde raamcontracten nu nog slechts 10 procent uit van de samenwerking.” Pothof duidt de woorden van Hoekstra verder. “Producten worden snel en efficiënt geleverd, maar daarnaast ondersteunen wij op culinair vlak, rollen we maaltijdconcepten als Ding Dong voor kleinschalige woonvormen uit en leveren we samen met onze partners keukenapparatuur en restaurantaankleding. De laatste aanwinst op dat gebied is de reparatie van Sortrans-apparatuur door onze partner Van Gestel. Kortom, het is een hele reis waarin wij zorginstellingen meenemen. Hierdoor hebben wij inmiddels een veel grotere activiteit in de markt.” 


Beste Menu van de Zorg

Distrivers vernieuwt op veel fronten, maar laat daarbij een aantal vaste waarden onaangeroerd. Zo gaat Distrivers ook dit jaar op zoek naar de zorginstelling die ‘het Beste Menu van de Zorg’ serveert. “Voor cliënten is de maaltijd het hoogtepunt van de dag. Een lekkere en gezonde maaltijd is daarom erg belangrijk”, verklaart Arend Jan Pothof. Elke zorginstelling in Nederland kan meedoen aan de wedstrijd, het maakt niet uit of er convenience of vers gekookt wordt. Als het menu maar lekker, gezond en verantwoord is en binnen het budget van vier euro blijft. 


 

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Distrivers.

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels