artikel

Bedrijfspresentatie Huuskes: ondersteunen en faciliteren

zorg met sterren

Voor het bereiden en serveren van maaltijden is kennis nodig, maar die ontbreekt steeds vaker door het verdwijnen van facilitaire professionals. Hier ligt een extra rol voor een leverancier als Huuskes, betoogt Gerben Hengeveld, Manager marketing & new business bij Huuskes. “Dankzij onze ondersteuning kunnen de medewerkers in de zorg zich focussen op de aandacht en zorg voor de cliënt, ook wat betreft het serveren van de maaltijden.”

Bedrijfspresentatie Huuskes: ondersteunen en faciliteren

Eten en drinken speelt een belangrijke rol in de kwaliteit van leven, niet alleen in de zorg maar ook daarbuiten, vindt Gerben Hengeveld van Huuskes. “Naast het feit dat wat en hoeveel iemand eet invloed heeft op de gezondheid van die persoon, vormt het maaltijdmoment voor veel patiënten en cliënten het hoogtepunt van de dag. Dit maakt het extra belangrijk dat eten en drinken in de eerste plaats van goede kwaliteit en smaakvol is. Daar dragen wij aan bij door kwalitatief goede producten te leveren. Maar daarmee ben je er niet: de processen om die maaltijden heen moeten ook goed geregeld zijn, zodat medewerkers in de zorg in staat zijn voeding op een gastvrije wijze aan te bieden en van het maaltijdmoment ook echt een fijn moment te maken.” 

Kleinschaligheid

Volgens Hengeveld heeft de verschuiving naar kleinschalige zorg wat betreft voeding de afgelopen jaren de grootste impact gehad. “Steeds meer zorginstellingen sluiten hun keuken en verplaatsen de taken rondom eten en drinken naar de zorg. Zorgprofessionals worden dus steeds meer belast. Dit zorgt ervoor dat er minder tijd is om van eten en drinken een succes te maken. Of het nu gaat om vers koken of het regenereren van maaltijden: voor beide methoden is de juiste kennis nodig.” 

Binnen de ziekenhuissector is er sprake van digitalisering, zegt Hengeveld. “Hierdoor kunnen patiënten steeds vaker en gemakkelijker kiezen wat, waar, wanneer en met wie zij eten. Dit sluit aan bij het feit dat steeds meer ziekenhuizen de regie bij de patiënt willen leggen, wat past bij het bieden van gastvrijheid. Een andere ontwikkeling is de groeiende aandacht voor waste-management. Zeker een hot item is doelgroepspecifieke voeding die is afgestemd op de behoeften van bepaalde patiënten. Denk aan speciale voeding voor oncologiepatiënten, bij wie door middel van smaaksturing de voeding wordt afgestemd op het individuele smaakprofiel. Ook kan het gaan om maaltijden speciaal voor kinderen of voor mensen met ondervoeding.”  

In het algemeen is er steeds meer aandacht voor de herkomst van producten. Hengeveld: “Zorginstellingen, maar ook hun cliënten of patiënten willen weten waar producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd worden. Deze informatie geeft producten meerwaarde en biedt zorginstellingen de mogelijkheid hun keuzes hierop af te stemmen. Bijvoorbeeld wanneer zij duurzamere keuzes willen maken door producten uit de regio in te kopen.”  

Nieuwe assortimenten en diensten

Huuskes hoopt begin 2018 enkele nieuwe concepten, assortimenten en aanvullende dienstverleningen te introduceren. Dit zijn enerzijds oplossingen die tijd besparen, concepten die invulling geven aan de veranderde vraag en anderzijds diensten waarbij kennis gedeeld wordt. Maar de koers van het bedrijf blijft gelijk, laat Hengeveld weten. “Huuskes heeft altijd snel ingespeeld op de veranderende behoeften in de markt. Zo waren wij de eerste met een volwaardig concept voor kleinschalige zorg. Door te weten wat er speelt in de markt kun je oplossingen bedenken die ook echt toegevoegde waarde hebben. Denk bijvoorbeeld aan gecombineerd vervoer waarbij we niet alleen het eten en drinken leveren, maar ook incontinentiemateriaal, medische disposables en kantoorartikelen. Dit doen we nu al bij verschillende klanten en dit gaan we ook zeker uitbouwen. De voordelen voor de klant zijn namelijk groot. Denk aan minder overlast op de terreinen, kleinere bestelhoeveelheden, minder  voorraad en minder belasting van het milieu.” 


Concepten

Huuskes biedt een aantal verschillende concepten, afgestemd op de doelgroep en de vraag vanuit de markt. Hierbij een greep uit dit aanbod: 

  • Eten & Zo, een applicatie voor kleinschalige zorg, geschikt voor zowel woonvormen die werken met kant-en-klare maaltijden als voor woonvormen waar vers gekookt wordt.
  • Eten & Zo Thuis, een maaltijd- en boodschappenservice voor iedereen die zelfstandig woont.
  • Chef Vitaal, 22 maaltijden die verrijkt zijn met extra eiwitten, vitamine D en calcium.
  • ‘Fresh& Fair’, een label met duurzame, biologische en fairtrade producten uit diverse productgroepen. 
  • Cross & CareLogistics, een concept waarbij goederen van meerdere leveranciers in één levering op afdelingsniveau bezorgd worden. Denk aan voeding, incontinentiemateriaal, medische disposables, kantoorartikelen en bloemen.

 

 

 

 

 


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Huuskes

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels