artikel

Bedrijfspresentatie Smilde Foods: zilveren team

zorg met sterren

Smilde Foods beschikt over een zeer ervaren buitendienst voor de instellingenmarkt. Neeltsje, Esther en Mark kennen de zorgmarkt door en door. Dagelijks toeren ze door hun regio om de klanten te voorzien van nuttige informatie en adviezen, bijvoorbeeld over ondervoeding en allergenen.

Bedrijfspresentatie Smilde Foods: zilveren team
Smilde Foods buitendienst Instellingen: v.l.n.r. Neeltsje Ruiter-de Jong, Mark Halbe, Esther Keizer-Kik.

Dit jaar is er sprake van een zilveren jubileum: Esther Keizer-Kik en Neeltsje Ruiter-de Jong werken al 25 jaar samen binnen het instellingenteam van Smilde Foods. Esther: “Ik ben direct vanuit de opleiding diëtetiek bij Smilde Foods gekomen. Het is me zo goed bevallen dat ik gebleven ben.” Neeltsje, ook diëtist, was er al iets eerder: “Ik ben binnen een jaar na mijn opleiding hier gaan werken, nu 26 jaar geleden.” Mark Halbe heeft een commerciële achtergrond en is de jongste loot aan de stam, hij voegde zich twee jaar geleden bij het team. Maar hij werkt wel al 12,5 jaar bij Smilde Foods, vooral voor de horeca. “Dus ik kende de producten al goed. Als een klant echt de diepte in gaat en er ingewikkelde dieetvragen komen, bel ik een van de dames.”

Proeven en overleggen

Neeltsje neemt de klanten in de bovenste helft van Nederland voor haar rekening, Esther de zuidelijke helft en Mark het midden. Ze hebben dus ieder hun eigen programma, maar er is wel regelmatig contact, zegt Neeltsje: “Wij zijn de oren en ogen van het bedrijf. We bellen vaak om even iets te bespreken en we zien elkaar op beurzen en symposia. Bovendien hebben we één keer in de zes weken vergadering.” Bij dat werkoverleg wordt alles besproken wat er speelt. Mark: “Als er een nieuw product van een concurrent op de markt is, proeven en keuren we dat samen.”

Ook komen er vragen vanuit de klant aan bod, vertelt Esther. “Door de opkomst van kleinschalige woonvormen was er behoefte aan verpakkingen met kleinere hoeveelheden. Hiermee zijn we naar productontwikkeling gestapt, met als resultaat dat de portieverpakkingen van Bebo nu in deelzakken van 50 stuks verkrijgbaar zijn.” Neeltsje noemt nog een ander voorbeeld: “Een aantal jaren terug was er vraag naar smeerbare roomboter. Naar aanleiding daarvan hebben we de Bebo Daily Gold ontwikkeld.”

Zorginstellingen kiezen nu voor andere producten dan vroeger, zegt Esther. “In onze begintijd gebruikten heel veel huizen standaard light en halvarine, met het idee dat ouderen nog maar weinig energie verbruiken. De laatste vijf tot tien jaar is de doelgroep steeds ouder en hulpbehoevender geworden en vaker ondervoed, dus wordt er veel vaker margarine gebruikt en ingezet op volvette producten.”

Adviserende rol

Wat ook veranderd is, is de rol van de diëtist, áls die nog aanwezig is. Neeltsje: “Vaak is hun rol minder belangrijk geworden. En het komt steeds vaker voor dat er eigenlijk geen contactpersoon meer is voor de voeding. Bij kleinschaligheid bestaat de kans dat er elke week iemand anders bestelt. Je merkt dat de kennis over voeding ook verminderd is. Daardoor wordt onze adviserende rol nog belangrijker.” Mark: “Beurzen en congressen zijn hiervoor belangrijk: dan komen er mensen die je normaal niet bereikt en kunnen we ze bijpraten.” Ook het geven van een workshop kan uitkomst bieden, vult Esther aan. “Zoals laatst een keer bij een GGZ-instelling. Daar waren toen kookdames bij aanwezig die zelf met de producten aan de gang gingen, leuk en nuttig.”

Een item waar het team regelmatig advies over geeft, is ondervoeding. Neeltsje: “Wij bieden daar speciale producten voor: margarines met extra vitamine D en calcium, en salades met 5 gram eiwit per portie. Ook gaat het vaak over allergenen; wat betreft bakken en braden maken we het de kok gemakkelijk met onze producten zonder allergenen.”

De nieuwe producten worden bij het bezoek aan de klant doorgenomen, om te laten proeven en te vertellen wat ermee mogelijk is. Esther: “Van ons nieuwe product Bebo CuliSpray weet men dat je er een bakblik mee kunt inspuiten, maar dit product is veel breder te gebruiken. Ik kreeg laatst van een klant een foto toegestuurd van boomstammetjes die de combisteamer in gingen, bespoten met Bebo CuliSpray. Door de roombotersmaak krijgt het vlees een heerlijke smaak. Dit soort ervaringen geven wij weer door aan andere klanten.”

Ook de vernieuwing van bestaande producten komt aan bod, vertelt Mark: “De laatste tijd hebben we ingezet op duurzaamheid. Zo hebben we nu meer producten met het Beter Leven keurmerk, daar hebben we een flinke slag in gemaakt.” Ook is eraan gewerkt om steeds meer producten zonder allergenen te leveren, voegt Neeltsje toe: “Wij bieden met Fano onder andere unieke, glutenvrije broodsalades. Die kunnen wij aanbevelen op een glutenvrije boterham, die is namelijk nogal droog; een salade maakt de boterham smeuïger dan een plakje kaas.”

Oog voor de doelgroep

Esther benadrukt dat het goed is om oog te houden voor de doelgroep. “Er wordt nogal eens halvarine gekozen omdat dit voordeliger is en goed voor de lijn; maar dan vergeet men dat je voor ouderen beter een margarine kunt kiezen; dat voorkomt namelijk dat je toch dure dieetproducten tegen ondervoeding moet gaan gebruiken.” Neeltsje: “Wij geven vaak de tip om ook eens een slaatje als voedzaam tussendoortje aan te bieden. Je kunt wel vijf of zes van zulke slaatjes geven voor de prijs van één flesje drinkvoeding. Voor mensen met slikproblemen kun je overigens een salade heel goed met de staafmixer malen. Een simpel idee, maar men komt er niet altijd zelf op. Recepten en serveersuggesties hiervoor hebben wij altijd bij ons en staan op de Fano-website.”


Merken en producten van Smilde Foods

Bebo: smeerbare producten voor op de boterham, zoals halvarines en margarines, in portieverpakkingen en kuipjes. Daarnaast producten voor bakken en braden.

Romi: oliën, onder meer voor gezond frituren.

Fano: aardappel-, pasta-, brood- en rauwkostsalades, in portieverpakking en grootverpakking; sauzen in grootverpakking.


 

 

 

 

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Smilde Foods 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels