artikel

Bedrijfspresentatie Zwanenberg Food Group: specialist in hartig broodbeleg

zorg met sterren

De markt staat niet stil, ook leveranciers zijn voortdurend in ontwikkeling. Zwanenberg Food Group is daar een goed voorbeeld van. Inspelend op de diverse doelgroepen in de zorg, biedt deze specialist in hartig broodbeleg een verscheidenheid aan producten, waarbij kwaliteit, veiligheid, gemak én duurzaamheid een steeds grotere rol spelen.

Bedrijfspresentatie Zwanenberg Food Group: specialist in hartig broodbeleg
Kees van Oorschot

Kees van Oorschot komt al vele jaren bij zorginstellingen over de vloer. Als nationaal accountmanager catering en institutioneel van Zwanenberg Food Group constateert hij dat instellingen over het algemeen goed met de gastvrijheid bezig zijn: “We merken weliswaar dat de financiering drukt, maar in veel zorginstellingen wordt er hard aan gewerkt. Wel is duidelijk merkbaar dat de kennis op het gebied van eten en drinken achteruit gaat. Hier is een belangrijke rol weggelegd voor de grossiers en fabrikanten, in samenspraak met de zorgorganisatie. Het is van belang om per locatie te bekijken hoe je het aanpakt, elk huis is weer anders”. De bewoner of patiënt zou zo veel mogelijk eigen regie moeten hebben, vindt Van Oorschot. “Luister goed naar ieders wensen. Wij ondersteunen met onze deskundigheid en helpen om concepten te ontwikkelen.” 

Categorymanagement

Met behulp van categorymanagement kan Zwanenberg voor iedere organisatie het meest passende concept of assortiment bepalen en uiteindelijk toepassen. Van Oorschot: “Hiermee nemen we het assortiment onder de loep. Sluit het goed aan bij de wensen en behoeften van de bewoners, patiënten of gasten? In overleg met alle betrokkenen kunnen we bekijken of het assortiment passend is bij de doelgroep, ook rekening houdend met de financiële mogelijkheden. Op een woongroep bied je uiteraard weer heel andere soorten beleg aan dan in het restaurant van een ziekenhuis, waar je ook wat luxere producten kunt bieden voor de betalende bezoekers.” André Vleemingh, commercieel manager foodservice van Zwanenberg Food Group: “Dankzij onze kennis van de category is een vergelijking mogelijk met andere organisaties. Zo’n benchmark kan erg leerzaam zijn.”  

Portieverpakkingen

Voor de verstrekking per individu levert Zwanenberg portieverpakkingen in een breed assortiment, vertelt Van Oorschot: “In ziekenhuizen is dit het meest gebruikte concept. Door ter plekke te kiezen wat men wil, meestal vanaf een broodserveerwagen, vergroot je de gastvrijheidsbeleving. Onder het merk Kips bieden we een breed assortiment vleeswaren, kaas en smeerbaar broodbeleg, van cervelaatworst tot spianata romana en diverse kaassoorten. En een groot deel van het assortiment heeft 1 ster van het Beter Leven keurmerk van de Dierenbescherming. Dit alles in verschillende gewichten en formaten. Het ene ziekenhuis kiest voor plakken van 16 gram, het andere voor langere plakken van 20 gram bijvoorbeeld, afhankelijk van de behoefte van de doelgroep.”  

André Vleemingh

Vleemingh: “Een groot voordeel van Kips is dat het een vertrouwd merk is, waardoor mensen zich extra snel thuis voelen. Alle portieverpakkingen vallen in de toekomst onder het merk Kips.” Om in de broodserveerwagen overzicht te hebben, heeft Zwanenberg een belegverdeler ontwikkeld. Van Oorschot: “Die is afgestemd op de verpakkingsformaten van onze producten. Er wordt in ziekenhuizen veel gebruik van gemaakt.” Voor kleinschalig wonen zijn er specifieke producten geselecteerd, verpakt per 10 plakken, zodat de hoeveelheden goed te beheersen zijn, vervolgt hij: “Dat is een compleet concept dat ontzorgt. Op veel woongroepen is de koelruimte beperkt. Daarom hebben we de verpakkingen nog smaller gemaakt en steviger waardoor ze goed stapelbaar zijn. En ze zijn hersluitbaar waardoor je geen aparte schaaltjes voor de vleeswaren nodig hebt. Bovendien hebben we er een venstertje in gemaakt waarop staat ‘Geopend op…’, waar men de datum op kan schrijven. Op die manier hoeft er geen stickertje geplakt te worden, terwijl je wel de datum in de gaten kunt houden.” 25 soorten vleeswaren en 6 soorten kaas biedt Zwanenberg in dit assortiment.  

Restaurant

Voor het restaurant wordt vaak gekozen voor wat luxere producten. Daar speelt Zwanenberg op in met de ambachtelijke vleeswaren en kaas van Kraak-Vers. Van betaalbare dagelijkse hardlopers en bijzondere vleeswaren met een verhaal, tot beleg in co-branding met merken als Beemster en Old Amsterdam en duurzaamheidskeurmerken zoals het Europees biologisch keurmerk. Vleemingh: “Kraak-Vers is ons merk voor de horeca, in meerplaksverpakkingen, dat ook zeer geschikt is voor het restaurant in de zorg. Het zijn hersluitbare verpakkingen, wat de hoeveelheid waste vermindert. En ten bate van de duurzaamheid hebben we de verpakkingen nog compacter gemaakt.” 

Breder en duurzamer

De afgelopen jaren heeft Zwanenberg een slag gemaakt qua vermindering van zout in de producten, laat André weten. “En binnen Kips hebben nu 27 producten minimaal 1 ster van het Beter Leven keurmerk. Ook gaan we het assortiment van Kips nog breder maken. Het gaat om biologische producten en een premium assortiment, Kips Deluxe.” Kees: “In de toekomst willen we nog meer duurzame producten bieden die niettemin wel betaalbaar blijven. Biologische producten zijn vaak nog wat duur voor de zorg, maar je kunt er ook voor kiezen om één of twee bio-producten op de kaart te zetten.” 


Luxe producten

Een nieuwe lijn van Kips is Kips Deluxe. In deze lijn heeft Kips de lekkerste vleeswaren en kaas geselecteerd, zoals een topkwaliteit rauwe ham uit Spanje en een romige brie. Nieuw binnen Kraak-Vers is het Bündnerfleisch, een typische specialiteit uit Graubünden met een kenmerkende blokvorm. Ook bijzonder is Dried Angusbeef, Noord-Amerikaans, gemarmerd rundvlees dat heel lang rijpt en bekend staat om de uitzonderlijke malsheid en de sappig-zilte smaak. 


 

 

 

 

 

 


Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Zwanenberg Food Group 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels