artikel

Cornelia Hoeve: ‘GmS geeft handvatten voor gastvrijheidszorg’

zorg met sterren

Woonzorgboerderij Cornelia Hoeve in Eesterga, onderdeel van zorggroep Hof en Hiem, hoort bij de tien meest gastvrije zorginstellingen, bleek uit de Gastvrijheidszorg met Sterren 2016. Wat leverde de deelname hen op? En hoe maken ze de instelling gastvrij?

Cornelia Hoeve: ‘GmS geeft handvatten voor gastvrijheidszorg’

In een verbouwde woonzorgboerderij in het Friese plaatsje Eesterga, wonen twaalf ouderen met dementie in een mooie, gastvrije leef­omgeving. De Cornelia Hoeve is een oase van rust en licht, omgeven door een mooie tuin waar veel te beleven is. Zorggroep Hof en Hiem is er zo’n vijf jaar geleden gestart met twee groepen voor kleinschalig wonen; sinds januari 2015 valt de boerderij onder de hoede van Klaas Oppedijk. Hij is ook manager van Doniahiem in Sint Nicolaasga, een andere locatie van Hof en Hiem. “Toen ik hier voor het eerst kwam, dacht ik: wauw, wat een mooi huis. En wat hebben ze de gastvrijheid hoog in het vaandel. Ik was ook heel gecharmeerd van de goede samenwerking tussen mantelzorgers en medewerkers. Het is in Cornelia Hoeve niet wij en zij, maar er is echt sprake van een wijgevoel.”


Er is echt sprake van een wijgevoel


Deelname geeft handvatten voor verdere ontwikkelingen

Cornelia Hoeve staat, met vier sterren, op de tiende plaats in de sterrengids van Gastvrijheidszorg met Sterren. Twee jaar daarvoor kreeg de woonzorgboerderij drie sterren. Deelname is een goede zaak, vindt locatiemanager Klaas Oppedijk. “Gastvrijheidszorg met Sterren geeft handvatten voor de verdere ontwikkeling van gastvrijheidszorg. De adviezen implementeren we in ons beleid, waardoor we kunnen verbeteren. En na de implementatie doen we weer met Gastvrijheidszorg met Sterren mee om te zien hoe dat wordt gewaardeerd.”

Activiteiten zijn belangrijk in Cornelia Hoeve

Het organiseren van activiteiten is belangrijk in Cornelia Hoeve. Klaas Oppedijk noemt de tovertafel: een computer aan het plafond die bijvoorbeeld vlindertjes op de tafel projecteert. Bewoners reageren daarop door te proberen die vlinders te vangen. “Je moet dingen verzinnen om bewoners in beweging te krijgen want ze kunnen, afhankelijk van de fase van dementie, behoorlijk passief zijn. Onze tovertafel werkt heel stimulerend.”


Voorbeeldgedrag is heel essentieel


‘Geef medewerkers schouderklopjes en complimenten’

Bij het verbeteren van de gastvrijheidszorg is het belangrijk de medewerkers in het proces mee te krijgen, benadrukt Klaas Oppedijk. “Je moet je mensen enthousiasmeren, er als manager in geloven dat gastvrijheid ertoe doet.” Hij spreekt de medewerkers aan, geeft ze schouderklopjes en complimentjes en duidelijke feedback als het wat minder gaat. “Voorbeeldgedrag is ook heel essentieel. Als wij een schoonmaakdag hebben, samen met de mantelzorgers, kom ik zelf ook de handen uit de mouwen steken. We zijn samen verantwoordelijk.”

Budget voor verbeterpunten is nodig

Zorggroep Hof en Hiem stelt budget beschikbaar voor verbeterpunten. “Je moet bijvoorbeeld kosten maken voor vervanging als we extra overleggen. En ook voor training is er budget”, vertelt Klaas Oppedijk. Hij noemt de steun van de zorggroep van groot belang. “Bij een kleine locatie met twaalf bewoners zou je anders financieel en technisch wel heel kwetsbaar zijn.” De laatste tijd heeft hij vooral aandacht gegeven aan een goede presentatie van Cornelia Hoeve. “Noordelingen zijn soms te bescheiden. Je moet aan externen duidelijk maken wat je allemaal doet, duidelijk laten zien welke activiteiten je allemaal ontplooit. Er gebeuren hier veel bijzondere dingen.”

‘Het gaat steeds meer om details’

Dit jaar staat in het teken van het onderzoek van een student van de Hogeschool van Leeuwarden. Zij ondervraagt de contactpersonen van de bewoners en met de daaruit voortkomende aandachtspunten wordt een verbetertraject gestart. “Het zijn vaak langere processen”, zegt Klaas Oppedijk. Hij trekt er een jaar voor uit. “Als je al een flink stuk gegaan bent op het pad van gastvrijheid, gaat het steeds meer om details. Dat maakt het lastiger om het bereikte niveau te verbeteren. Maar stilzitten is er niet bij.”

Gastvrijheidszorg verbeteren: 5 tips

  1. Betrek mantelzorgers bij het beleid
  2. Wees ook gastvrij naar de familie
  3. Het is niet wij en zij; het is een wijgevoel
  4. Creëer een warme, gezonde leefomgeving
  5. Laat zien waar je goed in bent

> Lees ook Kleinschalig wonen: hoe zorg je voor kwaliteit van leven?
>
 Lees het hele artikel in Gastvrije Zorg 1 2017
> Geef u ook op voor Gastvrijheidszorg met Sterren 2017

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels