blog

Jan Willem Nugteren: Complimenten voor alle gastvrijheidsstrijders

zorg met sterren

Gastvrijheid is wederkerig en geeft een positief gevoel voor zowel de gever als de ontvanger. Maar dan toch het woord gastvrijheidsstrijder? Ik zie het als een geuzennaam. Het is niet gemakkelijk altijd gastvrij te zijn. Er zijn organisaties waar gastvrijheid als manier van zijn, nog niet vanzelfsprekend is.

Jan Willem Nugteren: Complimenten voor alle gastvrijheidsstrijders
Foto: Fotopersburo Bert Jansen

Zit gastvrijheid in jouw bloed, dan heb je in zo’n organisatie de kans een voorbeeld voor anderen te zijn. Dat vraagt wel moed en leiderschap. Ook kennen wij allen situaties waar gastvrij zijn niet de meest logische keuze is. Agressief gedrag, alcohol, drugs, wij kennen de collega’s die te allen tijde een positieve houding kiezen en ook met deze gasten weten om te gaan. Alle gastvrijheidsstrijders geef ik graag een groot compliment voor hun voorbeeldgedrag en hun doorzettingsvermogen. Zo zijn wij in staat de wereld een beetje beter te maken.

In alle contacten is rode draad hospitality

De afgelopen periode heb ik me gerealiseerd dat veel organisaties en mensen energie steken in de ontwikkeling van gastvrijheid. Wellicht kijk ik als gastvrijheids­architect selectief, maar in alle contacten die ik heb, is de rode draad het (verder) verbeteren van de hospitality. Een mooi voorbeeld vond ik de kick-offbijeenkomst van het Leger des Heils in Utrecht waar gestart werd met de gastvrijheidsbarometer. Wat mij vooral opviel was de motivatie en het enthousiasme bij de betrokkenen op alle niveaus om dit instrument te gaan gebruiken om de gastvrijheid te verbeteren.

Succes voor iedereen die meedoet aan GmS

En dan is het weer de tijd van de audits voor Gastvrijheidszorg met Sterren. Een mooie periode om samen met de cliëntenraad het beste beentje voor te zetten. Dat geeft een gevoel van trots over de stappen die in het afgelopen jaar zijn gezet. Succes voor iedereen die deelneemt en voor alle auditeurs om tot een afgewogen oordeel te komen.

Jan Willem Nugteren is gastvrijheids­architect en won met Bernhoven de Gastvrijheidszorg Award in 2014 en 2016.

> Lees meer over Gastvrijheidszorg met Sterren
> Lees ook Gastvrijheidsinzicht uit de praktijk: vraaggestuurd werken

Reageer op dit artikel