nieuws

Mijn 6 gouden gastvrijheidsregels

zorg met sterren

Wat zijn de gastvrijheidsregels van collega’s? Dit keer Piety Nijhoff, teamleider zorg bij verpleeghuis Judith Leysterhof van Rivas Zorggroep in Hardinxveld-Giessendam. Het team van de instelling voor kleinschalige zorg krijgt regelmatig een van haar zes gastvrijheidsregels te horen. Het zou niet verkeerd zijn om de gastvrijheidsregels van Piety Nijhoff eens goed door te nemen. Ze stond […]

Mijn 6 gouden gastvrijheidsregels

Wat zijn de gastvrijheidsregels van collega’s? Dit keer Piety Nijhoff, teamleider zorg bij verpleeghuis Judith Leysterhof van Rivas Zorggroep in Hardinxveld-Giessendam. Het team van de instelling voor kleinschalige zorg krijgt regelmatig een van haar zes gastvrijheidsregels te horen.

Het zou niet verkeerd zijn om de gastvrijheidsregels van Piety Nijhoff eens goed door te nemen. Ze stond immers afgelopen juni op het podium tijdens het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg 2013 om namens verpleeghuis Judith Leysterhof (in Hardinxveld-Giessendam) de award in ontvangst te nemen in de categorie Kleinschalig Wonen.

1. Als zorgverlener ben je de gastvrouw/gastheer in het huis van de bewoners
“Dat betekent dat je de bewoners liefdevol behandelt. Je zorgt voor een nette en gezellige woning, geeft de bewoners aandacht en zorgt voor een hartelijke ontvangst van de familie.”

2. Wees hoffelijk
“Verras bewoners en familie door eens iets extra’s te doen. Maak dat de bewoner zich bijzonder voelt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat een bewoner een bloemetje heeft voor zijn vrouw op hun trouwdag. Of neem de bewoner onverwacht mee naar de snackbar voor een patatje.”

3. Beweeg mee met het ritme van de bewoner
“Dementerende mensen hebben vaak hun eigen ritme. Als een bewoner ‘s nachts niet wil slapen, proberen wij de zorg daarop aan te passen en beleven wij de nacht als de dag. Dat lukt natuurlijk niet altijd, maar we streven er wel naar.”

4. Wees creatief, flexibel en inventief
“In een kleinschalige woonvorm is geen dag en uur hetzelfde. Er gebeuren onverwachte dingen. Sta daarvoor open. Als een bewoner niet tot rust komt, kun je bijvoorbeeld de echtgenoot bellen om te vragen of hij/zij komt
slapen. Inventief zijn is belangrijk.

5. Zet je talenten in om het leven van bewoners mooi te maken
“Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag. Door eigen talenten te gebruiken en af en toe verantwoord de regels te negeren, kun je met plezier het leven van de bewoners bijzonder maken.”

6. Zorg voor positieve aandacht voor elkaar en vier je successen
“Medewerkers moeten ook zelf ervaren dat hun inzet en aandacht ertoe doet. De onderlinge band is belangrijk. Daarom organiseren we regelmatig bijeenkomsten en vieren we onze successen.”

Gms partners

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels