nieuws

Zo verdienden zij hun sterren voor gastvrijheid

zorg met sterren

Het Nationaal Congres Gastvrijheidzorg 2014 in Ede is nog een eindje weg, maar het is altijd goed om van collega’s te horen hoe ze in de afgelopen jaren hun sterren hebben verdiend. In de rubriek ‘Op naar de sterren’ van Gastvrije Zorg vertellen ze hun verhaal. Hieronder een paar uitspraken.

Zo verdienden zij hun sterren voor gastvrijheid

 

 

beekenbos

Zorgcentrum Beek & Bos in Heythuysen ‎won dit jaar de Aanmoedigingsprijs Langdurende zorg inclusief kleinschalig wonen. Facilitair manager Nettie Ramaekers: “Voor ons is gastvrijheid zo’n vanzelfsprekendheid, dat we er niet bij stilstaan. We vieren alle speciale momenten in het leven. Er is een koekje bij elk kopje koffie en op zondag vlaai, zoals we dat in Limburg gewend zijn. De maaltijden zijn vers en veelal uit de regio. Het welzijn van onze bewoners krijgt veel aandacht. Onze medewerkers, álle medewerkers,
weten wat een gastvrije bejegening is.”

 

devalkenburcht

Opella/De Valkenburcht in Oosterbeek sleepte dit jaar drie sterren in de wacht. “Iedereen gaat er voor”, zegt Opella-directeur Karin Breuker. “Gastvrijheid moet je immers met elkaar doen. Ook de coaching on the job, het al doende leren, werkt goed. De kracht van deze trainingsvorm is dat het blijft hangen omdat je niet alleen de theorie leert maar daadwerkelijk beleeft hoe je gastvrij werkt. Een correctie heeft immers veel meer impact als het meteen in praktijk kan worden gebracht.”

 

Sterrengids Padua De Wever

Woonzorgcentrum Padua (De Wever) in Tilburg won al twee keer (in 2009 en in 2012) de Gastvrijheidszorg Award. In 2010 en 2011 zette Padua samen met de hotelschool in Maastricht het PEP-traject op (Passie, Energie en Plezier). Directeur Kees Theeuwes: “Zo’n bewustwordingsproject als PEP is niet goedkoop als iedereen meedoet, want de vervangingskosten voor de uren die niet worden gewerkt, moeten worden begroot en het opleidingsinstituut moet worden betaald. Maar de kosten waren geen belemmering. Bovendien kijken we bij een project vooral naar wat het oplevert, niet wat het kost. Inmiddels verdienen we geld in ons horecagedeelte. Je moet investeren en ergens in geloven. Doen, doen, gewoon doen.”

Meer weten over Gastvrijheidszorg met Sterren? Neem dan een kijkje op de website.

 Lees meer over de zorginstellingen die succes behaalden tijdens Gastvrijheidszorg met Sterren in de rubriek
Op naar de sterren, iedere maand in Gastvrije Zorg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels