nieuws

Top 10 van gastvrijheidsinzichten

zorg met sterren

Wat hebben de bezoekers van de workshopdag Gastvrijheid in de Praktijk geleerd? Een samenvatting van de dag in tien belangrijke gastvrijheidsinzichten.

Top 10 van gastvrijheidsinzichten

1. Gastvrijheid kan nooit de verantwoordelijkheid zijn van maar één afdeling. Als alleen de facilitaire afdeling zich bezighoudt met gastvrijheid, wordt de zorginstelling nooit gastvrij.

2. Doe het samen met de cliënt. Maak niet de fout om vóór de cliënt te gaan denken, maar vraag wat hij of zij zelf belangrijk vindt.

3. Bezig met een nieuw gastvrijheidsbeleid? Heb lef, steek je nek uit en sta toe dat er fouten gemaakt worden. Niet alles gaat meteen goed.

4. Als de inspectie kritiek heeft op bepaalde aspecten van het beleid, probeer kritiek dan te weerleggen door je eigen visie uit te leggen en in ieder geval de discussie aan te gaan.

5. Gastvrijheid betekent ook toegeven dat je niet alles weet. Stel vragen om erachter te komen wat je moet doen.

6. Ga uit van datgene wat mogelijk is. Als er geen geld is om een bepaalde maatregel uit te voeren, moet je een concessie doen of een andere manier vinden om het probleem op te lossen.

7. Heb vertrouwen in mensen. Geef werknemers de vrijheid om hun eigen dingen te doen.

8. Gastvrijheid begint met een bepaalde visie. Die hoeft niet per se op papier gezet te worden, maar zorg er in ieder geval voor dat iedereen weet waar je organisatie voor staat.

9. Zorg voor een goede energie. Als er een negatieve sfeer heerst op de werkvloer, kom je niet ver.

10. Vier de successen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels