nieuws

‘Vergeet de cliënt van morgen niet’

zorg met sterren

Bij het onderwerp gastvrijheid focussen we ons nog te weinig op de toekomst. We moeten niet alleen kijken naar wat de patiënt vandaag wil, maar ook voorbereidingen treffen voor morgen. Dat is de hoofdboodschap van Pieter Boot, gastvrijheidstrainer en ondernemer hospitality-ontwikkeling, op de workshopdag Gastvrijheid in de Praktijk in Ede.

‘Vergeet de cliënt van morgen niet’

In de afgelopen tien jaar is er op gastvrijheidsgebied veel veranderd. “Nu is het iets wat we allemaal vanzelfsprekend vinden, maar tien jaar geleden was het bewustzijn er nog niet eens. Ik kreeg toen te horen van mensen dat ze helemaal geen zin hadden om iets met gastvrijheid te doen, want ‘ze waren toch geen ober?’ Gelukkig hebben we die fase van bewustwording min of meer achter ons gelaten.”

Gastvrijheid is samenspel

Tegenwoordig weten we dat gastvrijheid een samenspel van verschillende factoren moet zijn. “Een goede maaltijd is bijvoorbeeld niet alleen een kwestie van kwalitatief goed eten. Ook de beleving speelt mee. De cliënt moet in een prettige omgeving kunnen eten en de processen rondom de maaltijd moeten goed geregeld zijn. We vinden het nu logisch dat die zaken met elkaar in verband staan.”

Cliënt van morgen

Volgens Boot is de zorg goed op weg als het om gastvrijheid gaat. Hij waarschuwt echter wel voor gevaar:  zorginstellingen willen graag mee blijven lopen met alle ontwikkelingen in de zorg en staan daardoor niet meer stil bij wat die veranderingen eigenlijk betekenen. “De ontwikkelingen gaan natuurlijk heel snel. Maar we moeten ons niet alleen richten op de cliënt van vandaag, maar ook op die van morgen. Wat gaat de patiënt in de toekomst van ons verlangen? Wat betekenen die ontwikkelingen voor ons? Het is belangrijk om op dit gebied een goede visie te ontwikkelen.”

De foto’s van de workshopdag Gastvrijheid in de Praktijk zijn vanaf morgen op de website te vinden. 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels