nieuws

Woonzorgcentrum gaat voor Michelin

zorg met sterren

Mag het een ster meer zijn? Wat betreft Alex Sijtsma facilitair manager bij De Vijverhof in Assen, wel. Want minder inkomsten in de zorg moet je opvangen met een commerciële aanpak. Dus eten en drinken op Michelin-niveau.

Woonzorgcentrum gaat voor Michelin

“Je kunt die vierkante meters op de begane grond niet zomaar weg bulldozeren”, eindigde Alex Sijtsma zijn workshop ‘mijn culinaire droom’ op het congres Gastvrijheidszorg in de praktijk. “Daar moet je dus wat mee.” Momenteel is Sijtsma drie jaar facilitair manager van Zorggroep Drenthe op drie locaties, waaronder De Vijverhof in Assen. Zijn ervaring als gastheer, kok en sous-chef vertaalt hij naar de zorg. “Haal een aantal haalbare elementen uit Michelinrestaurants.”

Vier tips van Sijtsma:

1. Laagdrempelige benaming

Om de stap als wijkbewoner naar een luxe diner in een zorgcentrum kleiner te maken, ontwikkelde De Vijverhof het ‘eten bij de buren’-concept. Want daar zit de winst. Allerlei faciliteiten dragen deze naam. Bijvoorbeeld ‘winkel bij de buren’ en ‘internetcafé bij de buren’. Maar ook het restaurant ‘eten bij de buren’.

Meld u nu aan voor de gratis nieuwsbrief van Gastvrije Zorg

2. Michelin = ook show

“Of een maaltijd wordt gewaardeerd, wordt voor tachtig procent bepaalt door wat je ziet en beleeft.” Daarom moet er volgens Sijtsma altijd reuring en beweging in het restaurant zijn. Mensen moeten verrast zijn, opkijken. Iedere keer weer. Naast het servies, speelt de show rondom de maaltijd een grote rol. “Een kleine investering, blije gasten.”

3. Wissel af

“Dat begint bij het servies.” Per jaar budgetteert De Vijverhof een x aantal euro’s voor nieuwe borden, schaaltjes, kannen, bestek en schenkkannen van verschillende kleuren en materialen. “Want”, legt Sijtsma uit “stel er staat bloemkool, aardappels en een varkenslapje op het menu. Saai! Maar maak je het mooi op, smaakt het gelijk lekkerder.” Hoe vaak moet je afwisselen? “Dagelijks”, reageert Sijtsma. “Maar dat hoeft niet per se groot te zijn. Alleen servies doet al veel.”

4. Wees geduldig

Vraagt deze commerciële aanpak niet een heel andere werkwijze dan zorgmedewerkers gewend zijn? Jawel, vindt Sijtsma. “Medewerkers moeten een enorme cultuuromslag maken. Daar hebben teamleiders een grote verantwoordelijkheid.” Na drie jaar is het doel in de basis behaald, maar Sijtsma is nog niet tevreden. “Zo’n cultuuromslag kost ongeveer vijf tot zeven jaar.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels