nieuws

Sterrentip nr.1: het Deventer Ziekenhuis

zorg met sterren

Deel kennis, op die manier verspreidt gastvrijheid zich ziekenhuisbreed. Deze tip wil Erick van Zijl, communicatieadviseur bij het Deventer Ziekenhuis, anderen meegeven die met gastvrijheid aan de slag gaan. In de rubriek Op naar de sterren in de nieuwe Gastvrije Zorg, komt het Deventer Ziekenhuis uitgebreid aan bod. Het ziekenhuis werd in 2011 en 2013 […]

Sterrentip nr.1: het Deventer Ziekenhuis

Deel kennis, op die manier verspreidt gastvrijheid zich ziekenhuisbreed. Deze tip wil Erick van Zijl, communicatieadviseur bij het Deventer Ziekenhuis, anderen meegeven die met gastvrijheid aan de slag gaan.

In de rubriek Op naar de sterren in de nieuwe Gastvrije Zorg, komt het Deventer Ziekenhuis uitgebreid aan bod. Het ziekenhuis werd in 2011 en 2013 door de jury van Gastvrijheidszorg met Sterren uitgeroepen tot het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland.

Borgen

Hoe doe je dat? In het Deventer Ziekenhuis is een Stuurgroep Gastvrijheid in het leven geroepen. Het doel van de stuurgroep is om de gastvrijheid ziekenhuisbreed te borgen. De Stuurgroep Gastvrijheid werd in 2011 uitgebreid met met een medisch specialist en een lid van de cliëntenraad. Verder zitten een arts, een opleidingsmanager en het hoofd kliniek in de stuurgroep.

“Een weerspiegeling van de organisatie”, zegt Van Zijl, die ook lid is van de stuurgroep. “Maandelijks bespreken we de thema’s. We richten ons met ons gastvrijheidsbeleid niet alleen op de patiënten en de bezoekers, maar nadrukkelijk ook op onze medewerkers”, vertelt Van Zijl. “En niet alleen op de facilitaire medewerkers. Het is ook gastvrijheid als een arts aangenaam communiceert. Je moet het met zijn allen doen.”

Verhalen

Een van de ideeën van de stuurgroep is dat de medewerkers elkaar moeten inspireren. Van Zijl: “Daarop hebben we bedacht dat alle afdelingen op moeten schrijven wat ze aan gastvrijheid doen. Vertel het maar. We plaatsen dat op intranet. Iedere afdeling komt een keer aan de beurt. De verhalen komen dan vanzelf, zoals van verpleegkundigen die opmerken dat op de poli bepaalde bewegwijzering voor onduidelijkheid zorgt. De oplossing is er dan ook al snel; de bordjes worden aangepast, zoekende mensen worden geholpen. Dat zijn kleine dingen die de gastvrijheid verhogen.”

Lees alles over gastvrijheid in het Deventer Ziekenhuis in de nieuwe editie van Gastvrije Zorg, die 28 februari verschijnt. Nog nooit gehoord van Gastvrije Zorg? Op deze website kun je de meest recente edities doorbladeren.

 

De partners van Gastvrijheidszorg met Sterren

banner-partners-gms-480x42-

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels