nieuws

4 gouden gastvrijheidstips

zorg met sterren

Op zoek naar een manier om nóg gastvrijer te zijn? Lees dan deze tips van zorgprofessionals die voor hun werk iedere dag met gastvrijheid bezig zijn. De tips verschenen eerder in vakblad Gastvrije Zorg. 1. Zorg voor dat kleine beetje extra! Imke van Merrienboer, manager zorg en facilitair van drie woonzorgcentra bij Stichting Groenhuysen in […]

4 gouden gastvrijheidstips

Op zoek naar een manier om nóg gastvrijer te zijn? Lees dan deze tips van zorgprofessionals die voor hun werk iedere dag met gastvrijheid bezig zijn. De tips verschenen eerder in vakblad Gastvrije Zorg.

1.

Zorg voor dat kleine beetje extra!

Imke van Merrienboer, manager zorg en facilitair van drie woonzorgcentra bij Stichting Groenhuysen in de regio Roosendaal: “Overtref de verwachtingen van bewoners. Doe iets leuks om ze te verrassen. Als iemand een slechte dag heeft, maak dan een cappuccino met een smiley erop voor hem of haar. Geef eens een complimentje over de mooie blouse van een bewoner of schuif de stoel voor hem of haar naar achteren in het restaurant.”

Eloy van Hal, facility manager van Vivium-locatie De Hogeweyk in Weesp: “Gasten komen met een bepaalde verwachting naar je restaurant. Breng altijd iets meer dan verwacht. Verras de gast. Maak het eten net iets lekkerder of de omgeving sfeervoller. Bied meer service, met een glimlach.”

2.

Pas op voor routine!

Daniëlle Hanrath, kwaliteitsconsulent gastvrijheid bij BrabantZorg: “Een bepaalde mate van routine is belangrijk voor je werk, maar door te veel routine kun je bepaalde dingen over het hoofd gaan zien. Door trainingen haal je medewerkers uit die routine en zet je ze in de rol van de bewoners. Ik ga bijvoorbeeld samen met restaurantmedewerkers in het restaurant zitten, zodat ze even uit hun werkzaamheden komen. Dan worden mensen zich bewust van hun eigen gedrag en gaan ze er ook meer op letten.”

Piety Nijhoff, teamleider zorg bij Judith Leysterhof van Rivas Zorggroep in Hardinxveld-Giessendam: “Af en toe buiten de lijntjes kleuren mag. Door eigen talenten te gebruiken en af en toe verantwoord de regels te negeren, kun je met plezier het leven van de bewoners bijzonder maken.”

Sterrengids

Meer gouden gastvrijheidstips lezen? In de Sterrengids 2014 staat een groot artikel met acht gouden gastvrijheidsregels. Klik hier om de gids alvast te bestellen.

3.

Borging is belangrijk!

Simone Mulderink, teamleider Hoteldiensten bij Ariëns Zorgpalet: “Onze medewerkers worden regelmatig getraind in gastvrijheid, maar alleen trainingen zijn niet genoeg om gastvrijheid ook daadwerkelijk te borgen binnen de organisatie. Echte gastvrijheid draait om oprechte interesse. Verplaats je in de ander en zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt. Dan heb je het juiste gastvrijheidsgevoel te pakken.”

Jeanine Huijbregts, manager gastvrijheid in het Amphia Ziekenhuis in Breda/Oosterhout: “Gastvrijheid is geen project dat een einde kent, het moet verweven zijn met het totale verzorgingsproces. Gastvrijheid is niet alleen van de afdeling facilities, maar van iedereen die in een instelling werkt. Blijf medewerkers inspireren, coachen en verbeteren! Zorg dat medewerkers trots zijn op hun werk en op het ziekenhuis. Dat komt de patiënttevredenheid alleen maar ten goede.”

4.

Wees positief!

Ad Verhagen, manager horeca bij Zorgwaard in de regio Hoeksche Waard: “Het klinkt misschien cliché, maar een half vol glas is altijd beter dan een half leeg glas. Door positief denken te stimuleren, en dat vooral ook zelf uit te dragen, verbeter je de sfeer binnen je organisatie en zorg je voor een omgeving waarin iedereen zich op zijn gemak voelt.”

Daniëlle Hanrath, kwaliteitsconsulent gastvrijheid bij BrabantZorg: “Positiviteit maakt het verschil. Probeer mensen op een positieve manier te laten zien hoe het ook kan. Door mensen te laten zien wat ze goed doen, maak je ruimte voor groei.”

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels