nieuws

Sterrentip nr 11: iedereen verantwoordelijk voor het thuisgevoel

zorg met sterren

Iedereen binnen een zorginstelling verantwoordelijk maken voor het thuisgevoel van de bewoners. Dat is, een paar dagen voor het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg, de laatste sterrentip. Hij komt van woonzorgcentrum de Doekenborg in Nijmegen. De gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid is de kracht van de organisatie, zegt Margriet van Vugt, teamcoach zorg en welzijn. “Een medewerker van de […]

Sterrentip nr 11: iedereen verantwoordelijk voor het thuisgevoel

Iedereen binnen een zorginstelling verantwoordelijk maken voor het thuisgevoel van de bewoners. Dat is, een paar dagen voor het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg, de laatste sterrentip. Hij komt van woonzorgcentrum de Doekenborg in Nijmegen.

De gezamenlijk gevoelde verantwoordelijkheid is de kracht van de organisatie, zegt Margriet van Vugt, teamcoach zorg en welzijn. “Een medewerker van de zorg helpt in het restaurant mee als dat nodig is. Als een bewoner naar de kamer wil worden gebracht, doet de kok dat, als het zo uitkomt. We staan er met z’n allen achter”, vertelt Van Vugt. “Dat maakt de sfeer in huis heel bijzonder. Medewerkers vinden het ook prettig om hier te werken. Dat stralen ze uit.”

Balans

Locatiemanager Vera Bax vult aan: “Het ziekteverzuim is enorm teruggelopen. Dat lag enkele jaren geleden op 38 procent, vooral veroorzaakt door frequent kortdurend verzuim. We hebben medewerkers aangesproken op een goede balans tussen werk en privé. Maar als de sfeer goed is en medewerkers zich verantwoordelijk voelen, melden ze zich vanzelf niet zo snel ziek.”

Vrijheid

Het gedrag van de medewerkers vraagt wel continue alertheid, zegt het management. “Je moet er bovenop blijven zitten, niet verslappen”, aldus Van Vugt. “Medewerkers hebben een grote vrijheid om hun werk zelf in te vullen maar ze moeten wel altijd verantwoordelijkheid blijven nemen. Je bent op de goede weg als medewerkers elkaar corrigeren zonder dat het onveilig wordt. In mijn team bespreken we wat er beter had gekund. We zijn kritisch op kleine dingen, maar je mag ook fouten maken. We noemen ook de zaken die we goed hebben gedaan. Daar heb je een volgende keer alleen maar profijt van.”

Lees ook de andere sterrentips

Emergis

Opella

Deventer Ziekenhuis

Padua Tilburg

Maasziekenhuis Pantein

Emergis

Judith Leysterhof

Zorgcentrum Beek & Bos

Landgoed de Grote Beek

De Waalburcht

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels