nieuws

Het recept voor geborgde gastvrijheid

zorg met sterren

Harrie van den Bergh, manager facility services bij GGZ-instelling ’t Warant in Helmond, weet welke ingrediënten nodig zijn om gastvrijheid goed op te pakken. En hij geeft ze prijs.

Het recept voor geborgde gastvrijheid

Belangrijk voor de cultuurverandering zijn enkele aanjagers die veel in gang zetten, en een instemmende Raad van Bestuur, zegt hij. “Dat heb je echt nodig om gastvrijheid goed op te pakken”, stelt Van den Bergh.

Op de hoogte

“En je moet er ook de nodige tijd voor hebben, vooral omdat je echt iedereen bij het beleid moet betrekken. Ook familieleden en familieraad moeten de op de hoogte zijn, we doen dat door ze uit te nodigen voor themabijeenkomsten en open dagen.”

Geborgde gastvrijheid

’t Warant heeft het gastvrijheidsbeleid niet op papier gezet. Van den Bergh: “Nog niet, maar voor ons is een papieren beleid ook niet het allerbelangrijkste. Het gaat om de attitude van de medewerkers. Ze zijn vriendelijk en gastvrij, en weten hoe ze de cliënten op een goede, correcte manier moeten bejegenen. Een gastvrije houding borgen we in trainingen, we maken het onderdeel van het jaargesprek en in werkoverleggen sturen we gastvrijheid aan.”

Workshop

Tijdens de workshopdag Gastvrijheidszorg in de praktijk op 14 oktober in de Reehorst in Ede laat Wilco Kanters, manager facility services van GGZ Oost Brabant-locatie ’t Warant, tijdens de workshop Respect voor de cliënt zien hoe ’t Warant omgaat met bejegening. “Informeel, maar met veel respect voor de cliënt leidt tot grote resultaten”, zegt Wilco. Schrijf u nu in!

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels