nieuws

‘Gastvrijheid hoort bij een hotel of restaurant’

zorg met sterren

Wanneer je blad Gastvrije Zorg heet en niemand minder dan Fred Lee, auteur van het boek If Disney ran your hospital, tegen je zegt dat hij gastvrijheid niet in de zorg vindt passen, wat doe je dan? Je gaat met ‘m in gesprek.

‘Gastvrijheid hoort bij een hotel of restaurant’

“Ik hou er niet van het woord gastvrijheid te gebruiken in relatie tot de zorgsector, want het is een term uit de dienstverlenende industrie”, antwoord Lee op de vraag wat volgens hem de essentie is van gastvrijheid in de zorgsector. “Ik probeer ziekenhuizen breder te laten kijken dan dienstverlening alleen. Gastvrijheid hoort bij mensen die, gezond en gelukkig, op zoek zijn naar een hotel of restaurant. Ziekenhuizen hebben te maken met mensen die bang zijn en bezorgd, die ziek zijn en pijn hebben. Dat is nogal een verschil!”

Lees ook: Ontvangst Nederlandse ziekenhuizen beoordeeld op gastvrijheid

Hoffelijkheid

Lee ziet niet in waarom gastvrijheid een hoofdrol moet spelen in de zorg. “Natuurlijk moeten we hoffelijk en respectvol zijn naar onze cliënten, net zoals in iedere andere sector. Maar hoffelijkheid doet op zich niets voor het genezingsproces. De vraag moet niet zijn ‘wat is de essentie van gastvrijheid?’, maar ‘wat is de essentie van het helpen van de patiënt bij zijn herstel?’ Geneeskunde gaat vooral over het faciliteren van patiënten bij hun eigen genezingsproces, zeker als stress hun vijand is. Dat is wat ik probeer over te brengen in mijn lezingen.”

Disney

De titel van Lee’s boek, If Disney ran your hospital, spreekt tot de verbeelding. Maar waarom Disney? “De missie van Disney is om plezier en geluk te bieden aan de hele familie”, legt Lee uit. “Ziekenhuizen helpen families om verdriet, verlies en pijn te verwerken. Disney zit aan de kant van het blijspel terwijl het repertoire van ziekenhuizen uit tragedies bestaat. In beide gevallen gaat het niet om de dienstverlening, maar om de beleving, de persoonlijke ervaring. Bij Disney het ervaren van plezier, in ziekenhuizen het ervaren van troost en geruststelling. Er is een duidelijke overeenkomst.”

Lees het hele interview met Fred Lee binnenkort in Gastvrije Zorg.

 

GMS logobalk 2015

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels