nieuws

‘Gastvrijheid is echt de norm geworden’

zorg met sterren

Gastvrijheidszorg met Sterren bestaat tien jaar. Wat eerst uitzonderlijk was, is nu de norm: gastvrije zorg. Dat is ook de ervaring van Ada van de Vendel, auditeur voor Gastvrijheidszorg met Sterren. 

‘Gastvrijheid is echt de norm geworden’

Van de Vendel won in 2008 als manager van WoonZorgPark Loosduinen in Den Haag de Gastvrijheidszorg Award. Destijds kwamen de meeste deelnemers uit de sector Verpleging en Verzorging, categorieën per sector waren er nog niet. “Loosduinen was toen heel ver met gastvrijheid”, vertelt ze. “Het was destijds nog helemaal niet zo vanzelfsprekend dat je er aandacht aan besteedde. Dat wij een restaurant hadden voor onze bewoners, was heel bijzonder.”

Verschil

Van de Vendel is al jaren auditeur voor Gastvrijheidszorg met Sterren. Ze komt dus nog weleens in een zorginstelling. “Gastvrijheid is echt de norm geworden, een groot verschil met vroeger. De sector Verpleging en Verzorging was de voorloper, maar later zijn ook ziekenhuizen en de GGZ enorm vooruitgegaan. Ziekenhuizen kijken veel meer naar het gehele gastvrije plaatje, ook de medische staf gaat – stapje voor stapje – mee. En in de GGZ is zoveel meer sfeer en openheid gekomen.”

Enthousiasme

Het project Gastvrijheidszorg met Sterren heeft hieraan een grote bijdrage geleverd, vindt ze. “Het enthousiasme van de deelnemers is aanstekelijk. Iedereen wil goed voor de dag komen. Het project stimuleert de bewustwording.”

Lees het hele verhaal over tien jaar Gastvrijheidszorg met Sterren in nieuwste uitgave van Gastvrije Zorg.

 

GMS logobalk 2015

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels