nieuws

3 mythes over gastvrijheid naar het rijk der fabelen

zorg met sterren

Ondanks bezuinigingen en tegenslagen, behoren ‘ingewikkeld’ en ‘te duur’ niet tot het vocabulaire van de zorginstellingen die op 20 oktober in Ede bijeenkomen tijdens de workshopdag Gastvrijheidszorg in de Praktijk. Dit zijn de mythes over gastvrijheid die vanaf die dag tot het verleden behoren.

3 mythes over gastvrijheid naar het rijk der fabelen

 

Mythe 1: Gastvrijheid is ingewikkeld

Wie de workshop van Thebe Janshove bijwoont, het woonzorgcentrum in Baarle-Nassau dat dit jaar was genomineerd voor een Gastvrijheidszorg Award, zegt achteraf wellicht: ‘Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?’ Dat is voor het team van Janshove het credo als het gaat om gastvrijheid in de dagelijkse praktijk. Tijdens de workshop getiteld ‘bijzonder gewoon; gewoon bijzonder’, laat Janshove zien wat het centrum op eigen kracht heeft bereikt.

Mythe 2: Gastvrijheid kost geld

Dit is precies de gedachte waarmee Nicole Gense, teamleider Facilitair bij zorgcentrum Ter Eyck in Heerlen (Sevagram), korte metten wil maken. ‘Gastvrijheid kost geen geld’, zo luidt de titel van haar workshop. Gense heeft, samen met alle medewerkers en vrijwilligers, gastvrijheid bij Ter Eyck naar een hoger niveau getild. Tijdens de workshop laat ze zien hoe ze dat precies heeft gedaan.

Mythe 3: Vijf sterren is onhaalbaar

Hoeveel sterren zou uw zorginstelling in de wacht kunnen slepen tijdens Gastvrijheidszorg met Sterren? Eén, drie, vier? Of het hoogst haalbare: vijf sterren? Wie denkt dat zoiets te hoog gegrepen is, moet zeker komen luisteren naar Arna van Wanrooij, Edgard van Herck, Marianne Cranenburg van Woonzorgcentrum Zandley in Drunen (Schakelring). In drie jaar tijd lukte het Zandley die vijf sterren binnen te slepen. ‘Met compassie voor de cliënt’, zo heet de workshop die zij verzorgen.

In de categorie verpleging & verzorging biedt Gastvrijheidszorg in de Praktijk nog drie workshops aan: Park Boswijk (VanNeynselgroep, winnaar 2015), De Wever (Padua, tweevoudig winnaar, 2009 en 2012) en De Boeg (Cordaan).

Effectief en duurzaam

Tijdens Gastvrijheidszorg in de Praktijk leren zorginstellingen op herkenbare en laagdrempelige van elkaar over hoe je gastvrije zorg effectief en duurzaam kan inbrengen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Deelnemers kunnen in drie workshoprondes kiezen uit verschillende sessies voor GGZ, ziekenhuizen en verpleging & verzorging. De workshops worden drie keer herhaald.

Gastvrijheidszorg in de Praktijk vindt plaats op 20 oktober in de Reehorst in Ede en wordt georganiseerd door LOC, Koksgilde en Vakmedianet. Naast de workshops kunnen deelnemers luisteren naar inspirerende keynote-sprekers.

Klik hier om u in te schrijven voor dé workshopdag over gastvrijheid

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels